Winst Sanoma gehalveerd

Het Finse mediaconcern Sanoma verwacht dit jaar minder omzetgroei en een lager bedrijfsresultaat. Dat komt onder meer doordat de overname van de televisiezenders van SBS een maand later werd goedgekeurd dan verwacht.

Bovendien stonden de oplagen van dagbladen en tijdschriften in Finland onder druk. Dat is volgens Sanoma niet alleen het gevolg van de concurrentie van internet, maar ook van het recente besluit van de Finse regering om 9 procent BTW te heffen op kranten- en tijdschriftenabonnementen.

Sanoma, inclusief SBS het grootste mediabedrijf van Nederland met bekende titels als Libelle, Margiet, Donald Duck en nieuwssite Nu.nl, zag zijn omzet in de eerste zes maanden van dit jaar met bijna 4 procent dalen tot 1,3 miljard euro. De winst halveerde ruimschoots tot 116 miljoen euro. In het eerste half jaar van 2010 was Sanoma’s winst nog bijna 260 miljoen euro door de verkoop van zijn kabeltelevisiebedrijf Welho. Dat leverde toen een eenmalige boekwinst op van 179 miljoen euro.

Bestuursvoorzitter Harri-Pekka Kaukonen toonde zich vanmorgen ongelukkig met de behaalde resultaten. „Wij zijn gegroeid op digitaal gebied en bereiken meer consumenten, maar die groei heeft niet de negatieve ontwikkelingen goedgemaakt bij onze klassieke media. Daarom kunnen wij niet tevreden zijn met de tweede-kwartaalcijfers.” Sanoma moet zich sneller aanpassen aan het digitaliserende medialandschap, meer innoveren en efficiënter werken, aldus topman Kaukonen.

Het Finse bedrijf heeft zich drie jaar geleden ten doel gesteld om in 2012 de inkomsten uit digitale activiteiten te hebben verdubbeld tot 240 miljoen euro. Sanoma loopt achter op dat schema. In de eerste helft van 2011 verdiende Sanoma 78,6 miljoen euro met websites, apps voor smartphones en tabletcomputers en andere elektronische uitgaven. Als het tweede halfjaar net zo goed is als het eerste, haalt Sanoma slechts pakweg 160 miljoen uit digitale uitgaven.

Sanoma maakte vanochtend ook bekend zich te concentreren op twee activiteiten: media en educatie. Het concern zet zijn divisie Sanoma Trade in de verkoop. Sinds 1910 exploiteert Sanoma – samen met andere Finse uitgevers – kiosken en boekhandels in Finland en later ook in de Baltische Staten. Eerder dit jaar deed Sanoma al zijn bioscopen van de hand. De detailhandel boekte dit jaar minder omzet en winst.

Sanoma Media Nederland zag de omzet stijgen met 2 procent naar 130,6 miljoen euro. De losse verkoop daalde licht, abonnementen brachten iets meer op.

Sanoma waarschuwt dat zijn het resultaat van zijn mediadivisie over geheel 2011 sterk zal worden beïnvloed door de overname van de SBS-zenders in Nederland (SBS 6, Net 5, Veronica) en België (VT4, VijfTV). De zenders kostten samen 1,25 miljard euro. Sanoma krijgt een belang van tweederde in Nederland en één derde in België. Door de overname verdubbelt Sanoma zijn schuld, met 900 miljoen naar 1,9 miljard euro.