Oude gokker en zijn leerling

Hard Eight (1996) Pers: Samuel L. Jackson, John C Reilly Dir: Paul Thomas Anderson Ref: HAR070AI Photo Credit: [ Rysher Entertainment / The Kobal Collection / Tillie, Mark ] Editorial use only related to cinema, television and personalities. Not for cover use, advertising or fictional works without specific prior agreement The Picture Desk

Hard Eight (Paul Thomas Anderson, 1996)Eén, 23.30 - 01.05 uur

Vijftien jaar geleden debuteerde Paul Thomas Anderson met Hard Eight, ook bekend als Sydney. De film van de latere regisseur van Boogie Nights, Magnolia en There Will be Blood kreeg in Nederland geen fatsoenlijke bioscooprelease. En dat terwijl het talent er vanaf spatte.

Anderson werkt graag met vertrouwde acteurs. Zo keerden Philip Baker Hall en John C. Reilly in bijna al zijn andere films steevast terug. Niet zozeer bloedbanden zijn belangrijk, maar het gevoel bij een surrogaatfamilie te horen. Een samen-sterk-ideaal, zoals bij de pornoacteurs uit Boogie Nights.

In Hard Eight neemt de oude gokker Sydney (Hall) de zwerver John (Reilly) onder zijn hoede en neemt hem mee naar Las Vegas, waar hij hem de kneepjes van het vak leert. Maar wat zijn de motieven van Sydney? Wie is hij?

Stilistisch verwijst Anderson naar de jaren vijftig film noir, maar dan in kleur. Zijn sterke stijlgevoel is niet alleen bedoeld om te imponeren en overrompelen, maar heeft een inhoudelijke component. Als John als voorwaarde aan Sydney stelt dat hij achter in zijn auto wil zitten, maar even later via een verrassende ‘jump cut’ toch voorin zit, zegt dat iets over zijn onvoorspelbare persoonlijkheid. Even later volgt Anderson Sydney met één vloeiende camerabeweging door een casino. Een stilistisch hoogstandje dat duidelijk maakt dat Sydney zich heer en meester voelt in deze omgeving. Dit is zijn wereld.

André Waardenburg

    • André Waardenburg