De woede van een nieuwe generatie

Begin deze maand zijn weer honderden kunstenaars en vormgevers afgestudeerd. Een korte serie toont een aantal hoogtepunten. Deel 3: Walker Pachler, Groningen.

Drie portretten naast elkaar waarvan de kracht ontembaar uit de metalen lijsten barst. Drie jongemannen zijn het – met airbrush hard realistisch weergegeven tegen een achtergrond van muurtegels, alle drie op een techno-achtige manier vervormd. De een heeft een soort ronde kluisdeur op zijn strottenhoofd gekregen, de middelste – met een sardonische grijns – draagt dat kluispatroon als een kristallen hindoestip op zijn voorhoofd. Bij de derde scheidt het patroon zijn hoofd van zijn lichaam. Alle drie zijn blauwig verlicht, als bij een autopsie. Van dichtbij zie je dat over de airbrush bij het haar op kin en wangen accenten zijn gezet met een kwastje.

Walker Pachler (23) studeerde deze zomer af aan de Groningse kunstacademie Minerva. Zijn stijl is consistent: steeds hetzelfde, ‘surreële realisme’, niet alleen uitgevoerd in gladde airbrushtechniek maar ook gewoon met houtskool op papier.

De houtskooltechniek gebruikt Pachler bijvoorbeeld voor een 1,5 bij 1,5 meter groot zelfportret met gesloten ogen, te zien op zijn examenexpositie. Het is een haast lichtgevende tekening die alle gradaties van bijna wit tot keihard zwart bestrijkt.

De drie portretten op de expositie waren zijn eerste airbrushwerken, vertelt Pachler. „Het waren ook mijn eerste werken met kleur. Daarvoor werkte ik altijd met houtskool.”

De videoclip What Happened, die Pachler maakte voor de Groningse rapgroep Dope D.O.D., is in dezelfde vervreemdende stijl gemaakt. Pachler kent de drie leden sinds de basisschool. „Zij maakten altijd muziek, ik zat te tekenen.” Sinds 3,5 jaar werken ze veel samen. „Ik verbeeld hun muziek in vorm; videoclips, foto’s en airbrushes.”

De opvallende „rauwe en grimy” look van de groep heeft Pachler zelf mede ontwikkeld. Zoals in de apocalyptische muziekvideo What Happened, die speelt in een vervallen wijk. „Het is in Groningen opgenomen, vooral in onze eigen Grunobuurt die nu is afgebroken. Maar het moest de uitstraling hebben van een plek zijn die overal en nergens is.”

Pachler houdt van de confronterende stijl van de bekende clipmaker Chris Cunningham. „Vooral wat hij met technoproducer Aphex Twin heeft neergezet.” Hun interactieve samenwerkingsverband – zo is Pachler ook met Dope D.O.D. bezig, vertelt hij. „De woede van de nieuwe generatie over oorlog en negativiteit, maar dan geuit op een creatieve en in die zin positieve manier.”

Met Dope D.O.D. gaat Pachler ook weer een nieuwe clip maken. Maar de groep gaat ook met anderen werken aan het album Branded, dat dit najaar verschijnt. Pachler is er niet rouwig om. „Ik ben een artiest van mezelf. Over alles wat ik naar buiten breng moet ik tevreden zijn. ”

Exposities staan er niet gepland. „Maar ik heb genoeg werk, en er liggen al veel plannen voor video’s voor andere artiesten.” Zijn schilderijen maakt Pachler als meditaties, in contrast met de dynamiek van een clip opnemen. „Als je stil bent stroomt de energie door je heen, schilderijen komen uit die stilte.”

Dirk Limburg

Inl: walkerpachler.com

    • Dirk Limburg