Amerikaanse toetjes worden losgemaakt van de wereldsnacks

Het levensmiddelenbedrijf Kraft gaat als twee bedrijven verder. Het grootste deel gaat zich richten op de internationale markt, een kleiner deel op de VS.

Eppo König

De zwart-witte Oreo-koekjes en de kaasspread van Philadelphia gaan uit elkaar. De Amerikaanse voedingsmiddelenreus Kraft maakte gisteren bekend dat het bedrijf zich wil opsplitsen. Het grootste deel (geschatte omzet 22,5 miljard euro) moet zich voortaan gaan richten op internationale snacks, het andere deel (11,3 miljard euro) op de Noord-Amerikaanse markt voor levensmiddelen.

Na het onverwachte nieuws leek het aandeel Kraft gisteren lange tijd te stijgen ondanks de paniek op de beurzen. Maar uiteindelijk sloot Kraft op de Dow Jones 1,5 procent lager op 33,78 dollar.

Tegelijkertijd presenteerde Kraft goede halfjaarcijfers. De winst steeg in het tweede kwartaal van met 4 procent naar 686 miljoen euro, de omzet nam toe met 13 procent naar 9,75 miljard euro. Het geld gaat vooral naar grootaandeelhouder Warren Buffett, het ‘Orakel uit Omaha’ en de twee na rijkste man ter wereld, volgens Forbes.

De opsplitsing is de tweede verrassende stap van de topvrouw van Kraft, Irene Rosenfeld. Onder haar leiding nam Kraft vorig jaar de Britse snoepfabrikant Cadbury over voor circa 13 miljard euro – overigens tegen de zin van Buffett omdat Kraft meer aandelen ging uitgeven om de aankoop te financieren. De vijandige overname maakte Kraft het een na grootste voedselconcern ter wereld, na het Zwitserse Nestlé. Met de opsplitsing doorbreekt Kraft een trend van schaalvergroting en van geografische uitbreiding.

De directie van Kraft wil, volgens een verklaring, optimaal profiteren van de twee takken van het bedrijf. Met name de groeiende, mondiale snackmarkt zou „geweldige mogelijkheden” bieden, aldus Rosenfeld. Dit deel van Kraft moet verder gaan als het nieuwe, beursgenoteerde bedrijf Global Snacks, met topmerken als Milka-chocolade, Lu-koekjes en Trident-kauwgom. Het andere deel richt zich op supermarkten in de VS en Canada met producten als Maxwell House-koffie, toetjes van Jell-O en Miracle Whip-dressing. De planning is dat de Noord-Amerikaanse divisie voor eind volgend jaar belastingvrij wordt overgedragen aan de aandeelhouders.

Simpel gezegd gaat Kraft verder op twee sporen: de snelle snacks en langzame boodschappen. The Wall Street Journal noemt de beoogde opsplitsing vandaag een voorbeeld van ‘financieel jongleren’. Via de vertrouwde binnenlandse markt in Noord-Amerika kan Kraft meer lenen en meer dividend uitkeren aan aandeelhouders. Op de snelgroeiende, internationale snackmarkt kan het bedrijf meer winst herinvesteren en uitbreiden.

Daarnaast moeten twee kleinere Krafts beter te besturen zijn dan een grote. Als het management zich kan concentreren op specifieke, gescheiden markten zijn kostenbesparende maatregelen misschien sneller door te voeren – is het idee.

Er zijn succesvoorbeelden. Sara Lee, de branchegenoot uit Illinois, maakte begin dit jaar een opsplitsing bekend. De Amerikaanse divisie gaat voornamelijk verder in vleesproducten en broodbeleg. Het andere bedrijf richt zich op de internationale koffie- en theemerken, zoals Douwe Egberts en Pickwick. De aandelen zijn in het laatste anderhalf jaar circa 60 procent gestegen.

Bij Sara Lee leek de opsplitsing een poging om een vijandige overname te voorkomen. De geruchten op de beurs namen toe toen een vermogensbeheerder had geanalyseerd dat het bedrijf in delen meer waard zou zijn dan als geheel.

Ook bij Kraft zou een dergelijk verhaal op de achtergrond kunnen spelen. Volgens ingewijden wilde zeker één investeerder een campagne beginnen om het bedrijf later dit jaar te reorganiseren, meldt The Wall Street Journal . Wie weet maakt Kraft een fortuinlijke vlucht naar voren.

    • Eppo König