Vechten tegen spookbeeld van lege dansvallei

Onrust in de dancegemeenschap: de ‘moeder der dancefestivals’ moet alle zeilen bijzetten om voldoende publiek te trekken. Zaterdag zal het festival Dance Valley bij recreatiegebied Spaarnwoude (nabij Haarlem) alleen vollopen dankzij een twee-voor-een-kaartenactie van de organisatie. Een noodgreep waarmee het „spookbeeld van een halflege vallei definitief is voorkomen”. Maar het imago van het dance-evenement heeft wel een deuk opgelopen.

Begin deze week liet Dance Valley weten dat het evenement bijna is uitverkocht. Een bericht ter geruststelling: er kan toch gezellig worden gedanst, aldus de organisatie. Het evenement , dat normaal kon rekenen op zo’n zestigduizend bezoekers, doet nu geen uitspraken over de het tot dusver verkochte aantal kaarten, en wil pas na het festival conclusies trekken.

De kaarten (69 euro) zijn relatief duur en er is bezuinigd op topacts, merken de bezoekers. Grote acts als DJ Carl Cox en Deadmau5 zijn niet op het festival te beluisteren. In een interview op de eigen festivalsite gaf directeur Brian Bout toe zijn line-up ook „niet Dance Valley-waardig te vinden”. De kaartenactie is eenmalig, zegt Bout. Het festival schrijft de slechte verkoop zelf toe aan de BTW-verhoging van 6 naar 19 %, het economische klimaat en stijgende artiestenhonoraria. In 2012 zal de kaartprijs „omlaag moeten”.

Dance Valley moet terug naar de basis: een compacter, beter geprogrammeerd festival. Dan pas zal het de concurrentie – een overvloed aan buitenfestivals – aankunnen. Het festival voor hardere dancestijlen, Defqon, was wel binnen veertig minuten uitverkocht en trok eind juni 45.000 bezoekers. Ook Decibel Outdoor op 20 augustus is uitverkocht.

Dance Valley groeide sinds de eerste aflevering in 1995 met zes tentjes voor achtduizend bezoekers uit naar een evenement met 24 buitenpodia, 200 dj’s en 55 duizend bezoekers in 2010. Tussen 2005 en 2007 werd het evenement uitgebreid van één naar twee dagen, daarna werd de eendaagse formule hersteld.