ProSiebenSat.1 profiteert van verkoop SBS

Het besluit de Nederlandse en Belgische tv-zenders te verkopen en die in Scandinavië te behouden heeft voorlopig gunstig uitgepakt voor het Duitse mediaconcern ProSiebenSat.1. Hoger dan verwachte advertentie-inkomsten bij de noordelijke zenders en de zenders in Duitsland zorgden voor een omzetstijging van 7 procent. ProSiebenSat.1 haalde in het tweede kwartaal een omzet van 692 miljoen euro, 6,5 procent meer dan in 2010. De winst steeg van 51 naar 82 miljoen. De cijfers zijn exclusief de zenders in Nederland (SBS 6, Net 5, Veronica) en België (VT4, VijfTV). ProSiebenSat.1 verkocht de stations aan Sanoma en Talpa (in Nederland) en Sanoma, Corelio en Woestijnvis (België). De overnamesom van 1,23 miljard euro gebruikt het Duitse concern om zijn schuld af te bouwen tot 1,8 miljard euro. ProSiebenSat.1 is grotendeels in handen van investeerders KKR en Permira. De Nederlandse en Belgische zenders zagen hun gezamenlijke kwartaalomzet dalen met 3,4 procent naar 107,4 miljoen euro. De winst bedroeg 47,2 miljoen euro (83 procent meer dan in 2010).