Jong talent in Delft toont groeipotentie

Delft Chamber Music Festival. Gehoord: 3/8 Prinsenhof. Nog t/m 7/8.***

Door de crisis is het Delft Chamber Music Festival dit jaar minder uitgebreid geprogrammeerd maar dat heeft ook een voordeel: jeugdige en onbekende musici krijgen er meer aandacht. Concerten van beroemde musici en artistiek leidster en violiste Liza Ferschtman zijn alleen nog dit weekend te horen. Woensdag waren er twee lunchconcerten – beide opvallend goed bezocht.

Het gepresenteerde talent kan nog wel verder groeien. Joann Whang (1984), winnares van het Nationaal Celloconcours 2010, heeft een sympathiek bescheiden podiumuitstraling. In Schumanns levendige Fantasiestücke op. 73 – ’s avonds toevallig ook onderdeel van de Robeco Zomerconcerten – resulteerde haar aanpak in sierlijke ingetogenheid, maar vaker ook in wat vlak spel zonder een echt overtuigende eigen persoonlijkheid. Veel sterker op dreef was de introverte Whang in Sept papillons van Saariaho, dat zij de subtielste trillingen en timbres tot leven wekte.

Veel directer bleek de muzikale aanpak van violiste Tosca Opdam (1988), die de eerste prijs won op het Oskar Back Concours 2011. Zij mist de innerlijke rust van Whang. Een felle, qua intonatie onzekere toon maakte Beethovens Vioolsonate nr. 7 nog wat wankel. In de zwoele harmonieën van Pijpers Vioolsonate nr. 1 vond Opdam met pianiste Vera Kerstens meer grip; de slotmaten vervlogen ontroerend, op ijle hoogte.