Arriva dreigt met claim over hsl - ‘NS beloond voor wanbeleid’

Aanleg van de hsl-lijn in Rotterdam met rechts een file op de A20 van Hoek van Holland naar Gouda in 2006. Foto NRC / Vincent Mentzel

Vervoersmaatschappij Arriva dreigt de Nederlandse staat voor de rechter te dagen als de Nederlandse Spoorwegen korting krijgen op het gebruik van de hogesnelheidslijn (HSL-Zuid). Dat heeft Arriva-directeur Anne Hettinga vanochtend in een schriftelijke verklaring laten weten.

De Telegraaf meldde gisteren dat de staat en de NS onderhandelen over een mogelijke oplossing voor de mislukte hogesnelheidslijn. Een van de opties is het samenvoegen van het normale spoornet en de hsl. Dat is voordelig voor de NS, omdat die dan een lagere prijs betaalt voor het pakket dan voor de losse onderdelen.

Een van de redenen dat de hsl nog steeds geen geld oplevert, is dat de NS achteraf een veel te hoge prijs heeft betaald voor het project; zo’n 148 miljoen euro per jaar.

“Als wij zo dom waren geweest zo’n hoge prijs te bieden, was de Staat ons nu ook niet tegemoet gekomen. Op deze wijze zou de NS beloond worden voor wanbeleid.”

Hettinga waarschuwt dat wat zich nu afspeelt binnen de grenzen van het Europese aanbestedingsrecht moet blijven. “Het tussentijds aanpassen van de spelregels is hiermee strijdig en wij zullen dit dan zeker via gerechtelijke weg aanvechten.”

De eigenaar van Arriva, Deutsche Bahn, was bij de aanbesteding van de hsl tien jaar geleden een van de verliezende partijen. De Duitse spoorwegmaatschappij bood toen vijftig miljoen euro minder dan de NS.

“Wij hebben destijds een veel lagere prijs geboden dan de NS, naar nu blijkt niet ten onrechte. De NS zal van deze blunder de gevolgen moeten dragen.”

Het ministerie van Infrastructuur en Milieu bevestigt tegenover Het Financieele Dagblad het plan om de HSL-Zuid in het hoofdrailnet van de NS op te nemen, maar ontkent dat er een akkoord is. Volgens het ministerie worden er meer ideeën bekeken en komt het “deze zomer” met een antwoord.