Arriva dreigt met claim over hsl

Vervoersmaatschappij Arriva dreigt met juridische procedures als het kabinet korting geeft aan NS om het dreigende failliet van de hoge snelheidslijn (hsl) af te wenden. Dat heeft de directeur van Arriva Nederland, Anne Hettinga, in een verklaring laten weten.

De directeur reageerde op een artikel in de Telegraaf van gisteren. Dat stelde dat minister van Verkeer Schulz (VVD) van plan is de concessie voor de hsl op te nemen in het ‘hoofdspoornet’, dat door NS wordt geëxploiteerd. Nu betaalt NS nog 148 miljoen euro per jaar voor de hsl-zuid. Vanwege de aanhoudende problemen rond de lijn heeft de High Speed Alliance (NS en KLM) sinds 2001 echter nauwelijks geld afgedragen. Als HSA failliet gaat, dreigt de staat meer dan 2 miljard euro aan achterstallige concessiegelden mis te lopen. Met de integratie van de hsl in het gewone spoornet zou de NS honderden miljoenen euro’s goedkoper uit zijn, aldus de Telegraaf.

Volgens Arriva, dat in handen is van Deutsche Bahn, dreigt NS nu „beloond” te worden voor „wanbeleid” uit het verleden. Tijdens de aanbesteding van de hsl in 2001 heeft Arriva/Deutsche Bahn een bod uitgebracht dat onder de ondergrens zat van 100 miljoen euro die het ministerie had vastgesteld. NS bood daar ruim over heen – zo ruim, dat ambtenaren zich inspanden om het bedrag naar beneden te brengen. Ook de 148 miljoen die uiteindelijk werd vastgesteld was niet reëel, zo erkenden betrokkenen van destijds onlangs in deze krant. Een ambtenaar noemde de aanbesteding van de hsl „gigantisch mislukt”.

Volgens directeur Anne Hettinga heeft Arriva/Deutsche Bahn „niet ten onrechte” veel lager geboden destijds. „NS zal van deze blunder de gevolgen moeten dragen”, zo schrijft hij in zijn verklaring. „Als wij zo dom waren geweest zo’n hoge prijs te bieden was de staat ons nu ook niet tegemoet gekomen.”

Volgens Arriva is een nieuwe, onderhandse gunning aan NS in strijd met het „Europese aanbestedingsrecht”. Arriva zal een dergelijke beslissing „zeker via gerechtelijke weg gaan aanvechten”, aldus Hettinga. Een woordvoerder van het ministerie van Infrastructuur ontkent dat er al een besluit is genomen over de hsl. „We zijn nog aan het bekijken welke oplossingen mogelijk zijn.” Het ministerie wil niet ingaan op een mogelijke claim van Arriva. Minister Schultz zal na het zomerreces met een oplossing komen voor de hsl.

Arriva is op dit moment actief in het regionale trein- en busvervoer, vooral in het noorden van het land. Het bedrijf wil uitbreiden. Eerder dit jaar presenteerde Arriva met drie andere vervoerders een plan dat voorziet in het opknippen van het Nederlandse spoor in drie concessies voor het intercitynetwerk, vijf regionale gebieden en de hsl.