Markt dwingt DSM tot verdere groei

DSM moet groeien om zelf geen overnameprooi te worden. En het concern maakt die ambities ook waar, blijkt uit de jongste cijfers.

De oorlogskas is goed gevuld. Groei blijft het devies. En onzekere mondiale economische vooruitzichten lijken voorlopig geen vat te hebben op de ambities van DSM.

Dat is de situatie waarin het Limburgse chemieconcern verkeert. Het streefdoel van DSM-topman Feike Sijbesma om in de komende vijf jaar met 5 tot 7 procent per jaar te groeien, blijft vooralsnog overeind. Dat blijkt uit de kwartaalcijfers die vanochtend werden gepubliceerd. De omzet in het eerste half jaar bedroeg 4,5 miljard euro, een stijging met 11 procent ten opzichte van dezelfde periode van vorig jaar.

Het chemiebedrijf uit Heerlen dat de afgelopen decennia een diepgaande metamorfose doormaakte van steenkool via chemie naar voeding, profiteerde vooral van de groeiende vraag naar vitaminepreparaten. Nutrition, de voedings- en vitamine-divisie, boekte in de voorbije drie maanden het beste kwartaalresultaat ooit.

Mede dankzij de verkoop van een aantal bedrijfsonderdelen in het tweede kwartaal steeg de groepswinst over het eerste half jaar tot 558 miljoen euro. Dat is dubbel zoveel als in dezelfde periode vorig jaar. „Dit geeft ons vertrouwen dat 2011 een sterk jaar zal zijn voor DSM”, aldus Sijbesma vanochtend bij de presentatie van de tweede kwartaalcijfers.

Het concern moet wel, want groeien is een prioriteit in een markt waar diverse bedrijven elkaars prooien kunnen zijn. Life sciences, hoogwaardige materialen en voeding zijn de sectoren waarin het concern dat wil doen, op eigen kracht en door overnames. „Geen diversificatie”, is de stelling van Sijbesma.

Europese chemiebedrijven staan onder druk om hun portfolio te herschikken. Waar ze vroeger een brede mix van producten aanboden, concentreren ze zich meer en meer op een beperkt aantal activiteiten en producten met een hogere toegevoegde waarde. Dat slorpt erg veel geld op, ondermeer door onderzoek en ontwikkeling. En met dit slanker profiel moeten ze ook uitblinken op de wereldmarkt en investeren in opkomende regio's, zoals Azië.

De kans dat het Nederlandse DSM (22.000 werknemers) in dat veranderingsproces wordt overgenomen, wordt door experts klein geacht. Maar ze is niet denkbeeldig. Er rolt momenteel een overnamegolf door de sector van hoogwaardige chemicaliën. In april werd het Franse Rhodia voor 3,4 miljard euro opgeslorpt door het Belgische Solvay, waardoor DSM nu met een geduchte concurrent wordt geconfronteerd. En eerder dit jaar bood het Amerikaanse Dupont 4,5 miljard euro op Danisco, de Deense specialist in voedingsingrediënten en enzymen.

De koers van het Limburgse chemieconcern DSM is dus een pure noodzaak: groeien met een ritme van 5 tot 7 procent per jaar, en van die groei zal volgens het concern circa 70 procent uit de snelgroeiende economieën in Azië en Latijns-Amerika moeten komen. Daarnaast wordt gestreefd naar „kleinere acquisities”, aldus Sijbesma. Overnames in de orde van grootte van Martek, een Amerikaanse specialist van voedingssupplementen die vorig jaar voor een miljard dollar door DSM werd gekocht. „Wij houden van dergelijke acquisities”, liet Sijbesma vanochtend weten. „Ze zijn niet te groot.” Waarmee hij liet doorschijnen dat de smaak van DSM voor verdere expansie nog niet is gestild.

Na de verkoop van diverse dochterbedrijven met laag groeipotentieel en de aankoop van Martel, heeft DSM nog steeds een oorlogskas van 2 miljard euro – deels eigen geld, deels bancaire kredieten. Geld dat brandt in de zakken van het concern.

    • Piet Depuydt