Consumentenbond helpt gestrande reizigers met financiële compensatie

Schiphol 15-4-2010 Gestrande reizigers op Schiphol Foto NRC H'Blad Maurice Boyer Gestrande reizigers op Schiphol. Foto Maurice Boyer

De consumentenbond gaat reizigers helpen met het eisen van financiële compensatie wanneer een vlucht wordt geannuleerd. De organisatie start samen met EUclaim de Vlucht Claim Service.

Uit cijfers van EUclaim blijkt dat elk jaar 4355 vluchten vanaf Schiphol langdurig vertraagd zijn of worden geannuleerd. Reizigers hebben wanneer er geen sprake is van overmacht recht op een financiële vergoeding. De hoogte hiervan ligt tussen de €125 en €600 per ticket, afhankelijk van de lengte van de vlucht.

Consumenten maken maar weinig gebruik van de regeling, omdat die te ingewikkeld is of teveel om handen heeft. Daarnaast weten veel consumenten niet van het bestaan van de compensatieregeling. Volgens EUclaim verzinnen vliegmaatschappijen daarnaast de gekste verhalen om onder het uitbetalen van een vergoeding uit te komen.

De Vlucht Claim Service helpt reizigers aan de hand van hun vluchtgegevens snel te controleren of ze in aanmerking komen voor een financiële compensatie. Die kan vervolgens worden geclaimd via de Geschillencommissie Luchtvaart, bij hun eigen rechtsbijstandverzekeraar of via EUclaim.

De Consumentenbond verwacht dat dankzij de Vlucht Claim Service meer consumenten hun recht zullen halen. De bond zal tevens actuele lijsten van probleemvluchten, langdurig vertraagde of geannuleerde vluchten op de website publiceren, zodat de consument de eigen vlucht eenvoudig kan terugvinden.