Betere make-upadviezen en clips

Honderden amateurs verdienen meer dan een ton met hun video’s op YouTube.

Vandaag maakt YouTube de 25 Europese winnaars bekend, onder wie drie Nederlanders.

Djamila Verhoef

Oranje geeft energie en paars staat voor mystiek. Michelle Phan (24) uit Tampa in de Amerikaanse staat Florida geeft make-upadvies op YouTube. Haar video deze week: hoe zorg je dat je make-up mooi blijft op warme zomerdagen? Dat advies geeft ze niet aan een handjevol vriendinnen. Maar liefst anderhalf miljoen gebruikers zijn geabonneerd op haar YouTube-kanaal.

Phan is een fenomeen op het videonetwerk. De Vietnamees-Amerikaanse maakte haar eerste filmpje in 2006. Inmiddels heeft ze een exclusief contract met een groot make-upmerk en verdient zij genoeg dankzij de reclame die YouTube naast haar films plaatst om te leven van haar videowerk.

Michelle Phan is niet de enige. Honderden zogenoemde YouTube-partners – gebruikers met een eigen kanaal waarop YouTube advertenties plaatst – verdienen meer dan 100.000 dollar per jaar met hun video’s. Ook een aantal in Nederland. Dat maakte Google, de eigenaar van YouTube, onlangs bekend. In Nederland is volgens het bedrijf bovendien „een substantieel” aantal partners dat meer dan 10.000 euro per jaar verdient.

In totaal keert YouTube zijn partners jaarlijks miljoenen euro’s uit aan gedeelde advertentie-inkomsten. Het videonetwerk heeft op dit moment 15.000 partners verspreid over 21 landen, van grote mediaconcerns tot jonge, semiprofessionele gebruikers die dromen van een carrière als muzikant, documentairemaker of make-up artist. Dat de site een springplank kan zijn naar internationale roem bewees per slot van rekening ook de Nederlandse zangeres Esmée Denters.

Voor ambitieuze gebruikers organiseerde YouTube het afgelopen voorjaar een bijzondere wedstrijd: YouTube NextUp. Zij konden een video insturen waarin zij hun talent konden laten zien. Alle YouTube-bezoekers konden vervolgens stemmen op hun favoriet. Na de editie in de Verenigde Staten volgde recentelijk een wedstrijd in Europa.

Vandaag maakt de site de 25 Europese winnaars bekend die 20.000 euro krijgen en een week masterclasses van YouTube-mensen en andere experts. In Londen krijgen zij niet alleen les in videotechniek voor gevorderden, maar ook in nieuwe manieren om meer volgers te krijgen. Onder de winnaars zijn drie Nederlanders: singer-songwriter Djamila Verhoef (19) uit Maarssen, videocolumnist en aspirant-documentairemaker Jurre van Herwijnen (21) uit Dordrecht en boekrecensent en videoblogger Sanne Vliegenthart (22) uit Katwijk (zie kaders).

Waarom organiseert YouTube een prijsvraag voor semiprofessionals? Waarom stelt de site een half miljoen euro prijzengeld ter beschikking – plus de kosten voor de bootcamp in Londen – terwijl Google naar verluidt nog steeds geen winst maakt met YouTube? De kosten om het enorme aantal video’s te bewaren en te vertonen zijn gigantisch. Per minuut wordt er 48 uur video toegevoegd aan YouTube door gebruikers.

„Wij willen een nieuwe generatie contentmakers stimuleren”, zegt Sara Mormino, verantwoordelijk voor het Europese partnerprogramma van YouTube. „Wij geloven sterk in talent. Ons doel is de carrière van talentvolle videomakers te stimuleren.” Maar ze erkent ook het commerciële belang van kwalitatief betere video’s op de website. „Adverteerders profiteren daar ook van. Dergelijke content is wat wij noemen adverteerdersvriendelijk.” Maar, zegt ze, veel bedrijven willen simpelweg ook bij video’s staan die heel veel bezoek trekt. Ook al is de kwaliteit niet beter dan een gemiddelde funniest home video.

Vormen de nieuwe, opkomende talenten met hun abonnees een soort YouTube 2.0? De videosite als sociaal netwerk? „YouTube blijft in de eerste plaats wat het is: een videowebsite. Maar wel met veel sociale elementen. De site gaat ook niet de televisie verdringen. YouTube en tv zijn complementair.” Mormino noemt de NextUp-wedstrijd een volgende stap om het sociale karakter van de site te verbeteren. YouTube komt ook met andere projecten naar Europa die al lopen in de VS, zoals het Creator Institute, een opleidingsprogramma voor filmers.

En niet alleen om te leren beter make-upadvies te geven. De Nederlandse winnaar Djamila Verhoef, alias singer-songwriter DxDutch, parodieert Michelle Chan in haar inzending voor NextUp. De clip toont eerst Verhoef met gitaar zingend in de zon. Mooi uitgelicht, goed geluid. Daarna hetzelfde meisje voor de spiegel. Overbelicht, slechte audio. En met heel veel oogschaduw en lippen die beter passen bij een clown dan een topmodel. Haar titel: Better At Being Me, goed voor 20.000 euro en een trainingskamp bij YouTube.