Copycats in China

In China is een nieuw soort piraterij aan een opmars begonnen. Niet langer worden alleen Westerse luxe-artikelen zorgvuldig nagemaakt, maar in toenemende mate ook complete winkelindelingen en serviceconcepten.

Een goed voorbeeld is de nep-Apple Store die onlangs door een Amerikaanse blogger in China werd ontdekt. Op een aantal kleinigheden na was de winkel een exacte kopie van een echte Apple Store.

Ook het succes van het Zweedse meubelconcern IKEA blijkt in China nagevolgd te worden. Hoewel opererend onder de naam Il Furniture, liegen de gelijkenissen er niet om: overeenkomstige huiskleuren (blauw/geel), een wandelroute langs woonkamershowrooms, lunchroom (zonder Zweedse balletjes) en minipotloodjes. Ook grote sportmerken als Nike en Adidas worden in China vertegenwoordigd, zonder daarvoor toestemming te hebben verleend.

Volgens een journalist van Reuters hebben de originele ondernemingen geen controle meer over hoe de consument de merknaam ervaart.

Verschillende Amerikaanse en andere Westerse bedrijven hebben er bij de Chinese regering op aangedrongen dat er sprake is van diefstal van ‘intellectuele eigendom’. De winkels profiteren in hun ogen van de naamsbekendheid en het goede imago dat zij in jaren hebben opgebouwd. Hoewel China het kopiëren van producten en bedrijfsconcepten verbiedt, lijkt het volgens het artikel lastig om tot vervolging over te gaan, omdat de handhaving te wensen overlaat.

    • Dirk Wijnand de Jong