Truien in de bomen

Het nieuwe modemerk Youasme/Measyou is met financiële steun van vrienden en aanstaande klanten opgezet. ‘Onze klanten hebben al een eigen stijl.’

De eerste winkel van het nieuwe modemerk Youasme en Measyou staat midden in het Vondelpark in Amsterdam, bij het beeld van Picasso. Op het eerste gezicht is er op het veldje niets bijzonders te zien. Je hebt een smartphone nodig om het aanbod te kunnen bekijken. Wie in de app Layar de merknamen opzoekt en zijn telefoon op de bomen richt, ziet op het scherm kledingstukken tussen het groen: losse, comfortabel ogende truien, jurken en vesten in neutrale tinten. Daartussenin staan teksten: citaten uit liefdesfilms, om de band tussen de vrouwenkleren (Youasme) en mannenkleren (Measyou) te benadrukken– de collecties zijn op elkaar afgestemd, en de mannenkleren zijn door vrouwen te dragen, en sommige vrouwenstukken ook door mannen.

Wie de kledingstukken op het scherm aanraakt, komt meteen op de webshop terecht. „Maar op deze manier geven we toch iets meer beleving dan alleen een webwinkel”, zegt beeldend kunstenaar Twan Jansen (42), een van de twee mannen achter het merk.

In september opent de tweede „kraakflagshipstore” bij de fontein op het Palais Royal in Parijs. „We willen alleen in parken in de wereldsteden zitten.”

Het kantoor van Youasme /Measyou is gevestigd in het woonhuis van Jansen en zijn vriend, modeontwerper Mark van Vorstenbos (44), in Amsterdam-Noord. In de woonkamer staat een rek met samples uit de zomercollectie van 2012, en ook de webshop wordt vanuit het eigen huis gerund. Ontwerpen gebeurt in een als kantoor ingerichte kamer. „Het is voor het eerst dat ik samenwerk met iemand die ik zelf heb uitgekozen”, zegt Van Vorstenbos . „Maar het is ook wel erg intens, om altijd samen te zijn.”

Van Vorstenbos werkte jarenlang voor breifabrikanten in Italië. Hij was ook de eerste ontwerper van het Nederlandse brei- en tricotmerk Yarn Unit, waar hij anderhalf jaar geleden opstapte. „Ik houd van de intimiteit en de sensualiteit van breisels”, zegt hij. „Het wordt dicht op de huid gedragen, en beweegt mee met het lichaam. Ik vind het ook fijn dat je een kledingstuk helemaal vanaf het begin kunt laten ontstaan.”

Jansen maakte voor Yarn Unit de site en de ‘visuals’. Bij Youasme/Measyou gaat zijn bemoeienis verder: hij bedacht truien waarop grote vlakken zijn gezeefdrukt en hij ontwerpt elk seizoen een zijden shawl. Maar vooral denkt hij na over de vormgeving van het merk zelf, dat zich niet alleen op een nieuwe manier wil presenteren, maar ook moet appelleren aan een gemeenschapsgevoel. Jansen: „We willen het merk samen met onze klanten opbouwen. Ik geloof niet meer dat het aanbieden van spullen alleen genoeg is. Mensen moeten zich betrokken kunnen voelen.”

Om startkapitaal te krijgen gingen Jansen en Van Vorstenbos daarom niet naar een bank, maar werkten ze met crowd funding, een constructie die ook wordt gebruikt om films te financieren: particulieren brengen gezamenlijk geld bijeen om iets van de grond te krijgen. Founders, noemen Jansen en Van Vorstenbos de mensen die het merk 500 euro of een veelvoud daarvan lenen. Dat bedrag wordt binnen vijf jaar met een rente van vijf procent terugbetaald. Bovendien krijgen de founders vijftig procent korting op aankopen. Hoeveel mensen zich tot nu toe hebben gemeld, willen ze niet zeggen. „We hebben onszelf drie jaar gegeven om er 500 te vinden”, zegt Jansen.

Founders mogen ook optreden als model. Op de presentaties van de collecties loopt een aantal van hen rond in een kledingstuk naar keuze. Met de styling van de outfits bemoeien Jansen en Van Vorstenbos zich niet. Zo willen ze duidelijk maken dat hun ontwerpen dienend zijn. „De collectie is modern, en verre van neutraal, maar tijdloos, en niet dwingend”, zegt Van Vorstenbos. „We gaan er vanuit dat de mensen die onze kleren kopen een eigen stijl hebben.”

Kan de betrokkenheid van de founders nog verder gaan ? Mogen ze zich, om maar eens wat te noemen, ook bemoeien met de ontwerpen? Jansen: „Het blijft natuurlijk wel óns merk.”

Behalve in de eigen park- en webshop zijn Youasme en Measyou verkrijgbaar in vijftien winkels in Nederland en België. Prijsindicatie gedrapeerde jurk 99 euro, trui met zeefdruk 139 euro, handgebreide wollen jas 499 euro.