Uitgevers hebben last van korten op zorg en overheid

De farmaceutische industrie heeft minder geld over voor informatie die helpt om pillen en poeders te verkopen. Dat scheelt Wolters Kluwer en Reed Elsevier omzet.

Marketing voor beginners in het ziekenhuis. Dokter A heeft een voorkeur voor medicijn X. Zijn collega B schrijft liever het vergelijkbare Y voor. De producent van X wil meer medicijnen verkopen. Op wie richt hij zijn reclame? A of B?

Het antwoord is natuurlijk dokter B. Die is nog geen vaste klant. Maar hoe weet fabrikant X dat? Hij zou elke arts en apotheek kunnen bellen welke pillen en poeders zij het liefst voorschrijven. Er zijn echter slimmere manieren. Gespecialiseerde informatiebedrijven leveren zeeën van data aan de farmaceutische industrie. En daar had de sector altijd grof geld voor over. Dat maakte de leveranciers van farmaceutische informatie op hun beurt een geliefde prooi voor de grote informatieconcerns.

In 2005 bood het toenmalige VNU miljarden op het Amerikaanse medische databedrijf IMS Health. Die overname ketste af en kostte topman Rob van den Bergh de kop. Een jaar later was Wolters Kluwer wel succesvol. Het concern kocht een deel van het Amerikaanse NDC Health. Het zou met 382 miljoen dollar een van de grootste overnames zijn van Wolters Kluwer onder Nancy McKinstry.

Naar nu blijkt is het ook een van de grootste bleeders uit de recente geschiedenis van Wolters Kluwer. Door bezuinigingen op de gezondheidszorg, in Europa en de VS, en de hervormingen van het Amerikaanse zorgstelsel heeft de farmaceutische industrie minder geld over voor marketing. Ook ligt de manier waarop men die informatie verzamelt (via het zogenoemde datamining) onder vuur van privacybeschermers.

Dat raakt Wolters Kluwer en ook Reed Elsevier, zo meldden beide informatieconcerns deze week bij de presentatie van de halfjaarcijfers. Wolters Kluwer ging tot actie over. Het bedrijf uit Alphen aan den Rijn zette woensdag zijn farmadivisie in de verkoop. Maar niet voordat Wolters Kluwer voor de tweede keer miljoenen afschreef op die divisie: nu 106 miljoen euro.

Ook op andere vlakken raakt de onzekere situatie in de Amerikaanse economie grote informatieconcerns als Wolters Kluwer en Reed Elsevier. Nieuwe wetten en andere regelgeving zijn misschien goed voor de vraag naar informatiesystemen die klanten daarmee helpen, zoals McKinstry (Wolters Kluwer) eerder zei. Maar het duurt lang voordat die wijzigingen zijn doorgevoerd.

Haar collega Erik Engström (Reed Elsevier) meldde gisteren dat zijn bedrijf slechts bescheiden groei had geboekte bij de verkoop van informatiesystemen aan Amerikaanse overheden. Wel is er volgens hem meer vraag naar software om fraude met bijvoorbeeld sociale uitkeringen tegen te gaan. Die producten komen van het voormalige ChoicePoint, nu de divisie LexisNexis Risk Solutions. Het was in 2008 een zeer grote overname van Reed Elsevier (3,6 miljard dollar). Dit voorjaar rezen twijfels of risicomanagement nog steeds de grote groeier is die Reed er in ziet. De cijfers van gisteren tonen een lichte omzetdaling, hoewel data en analyses voor verzekeraars wel degelijk aftrek vonden, aldus Reed Elsevier.

Investeerders in deze sector lijken even genoeg te hebben van grote overnames. „Positief vinden wij de afwezigheid van grote acquisities, portfoliowijzigingen of reorganisaties – zaken die investeerders regelmatig hebben teleurgesteld”, zei een analist van Credit Suisse vanochtend in de Financial Times.

Beleggers leken minder enthousiast. De koersen van Wolters Kluwer en Reed Elsevier daalden licht. Analisten zeggen liever te kijken naar de langere termijn. Beide concerns liggen op koers om van een ‘papieren’ uitgever een leverancier van informatiesystemen te worden. Wolters wil eind dit jaar 75 procent van zijn omzet halen uit elektronische producten en bijbehorende diensten.