PvdA brengt zichzelf in verlegenheid

De PvdA is in verlegenheid gebracht door een publicatie vanochtend in De Telegraaf over een e-mail van campagnemanager Pieter Paul Slikker aan partijgenoten. Slikker stuurde een notitie rond over het voeren van „permanente campagne”. In de begeleidende mail schreef hij: „Om het stevig te verwoorden, we gaan niet terug naar de tijd van multiculti theedrinken.”

Volgens de ochtendkrant gaat het hier om een „harde draai” van de PvdA en zet de partij „voortaan in op het keihard aanpakken van ontspoorde allochtonen”.

Bronnen binnen de partij ontkennen deze conclusies van De Telegraaf. De opmerking over „theedrinken” komt volgens hen niet in de notitie voor, maar slechts in de begeleidende mail van Slikker, en geeft dus geen standpunt van de partij weer. De notitie gaat niet over het integratiestandpunt van de PvdA maar over de noodzaak tot het voeren van een permanente publiekscampagne. Het integratiedebat is daar onderdeel van.

Partijleiding en fractie hebben zich nog niet over de notitie gebogen, zeggen bronnen. Dat gebeurt tijdens het fractieweekend aan het eind van het parlementaire reces. Vorig jaar lekte via De Telegraaf ook al een interne notitie over de oppositiestrategie van de partij uit.

Het lukt de PvdA niet om als grootste oppositiepartij het kabinet in de problemen te brengen. In zijn mail schrijft Slikker: „We hebben het de afgelopen weken in alle gesprekken en onderzoeken weer haarfijn te horen gekregen:dit kabinet is goed bezig. [...] Ze zijn daadkrachtig en helder, zetten goede stappen op de veiligheidsagenda en de bezuinigingen mogen dan niet fijn zijn, nodig zijn ze wel.” In de notitie staan ideeën om de PvdA meer onder de aandacht te brengen. Een nieuwe slogan is ook al bedacht: ‘Samen werkt beter.’