Geen beeld om vrolijk van te worden

Economen praten er al meer dan een jaar over: de ‘double dip’. Want volgens de economische theorie volgt niet op elke recessie langdurig herstel. In de jaren tachtig bijvoorbeeld, kende de Amerikaanse economie een korte opleving, om daarna weer in de recessie te duiken.

Volgens sommige economen kan dat nu weer gebeuren. Kijk maar naar de Europese schuldencrisis, en zie de werkloosheid en het dreigende failliet van de regering van de Verenigde Staten – de grootste economie ter wereld.

Ook in Nederland waren er sombere voortekens. Een serie Nederlandse bedrijven kwam de afgelopen weken met povere resultaten. Chemieproducent AkzoNobel kondigde een winstdaling aan. TomTom presenteerde slechte cijfers. In slechts één kwartaal leed Philips een verlies van 1,3 miljard euro.

Ook deze week presenteerde een serie grote Nederlandse bedrijven hun financiële rapport over het afgelopen half jaar of kwartaal. En het beeld is niet om vrolijk van te worden. Bijna iedereen moest minder winst, of zelfs verlies melden. En wie de reeks cijfers analyseert, ziet dat een aantal economische indicatoren op oranje zijn gesprongen.

Reclame-inkomsten dobberen mee op het eb en vloed van de conjunctuur. Het was daarom een slecht teken dat Wegener meldde minder winst te hebben gemaakt, omdat er in de laatste maanden minder is geadverteerd. Ook Wolters Kluwer zag de reclame-inkomsten teruglopen.

Of neem de olieprijs. Door de hoge prijs van ruwe olie zag Shell de operationele winst in het tweede kwartaal met maar liefst 52 procent stijgen. Maar dure olie drijft de kosten voor bedrijven op, en dat is slecht voor de winst. Zo zorgen de hoge brandstofprijzen er voor dat Air France-KLM er maar niet in slaagt om op te krabbelen van het rampjaar 2009.

En de arbeidsmarkt? Uitzendorganisatie Randstad, dat vestigingen heeft over de hele wereld, had als één van de weinigen deze week goed nieuws te melden. De uitzendbranche profiteert van het economisch herstel, maar óók van de sombere voorspellingen over de economie.

Bedrijven die terugschrikken voor vaste contracten, nemen namelijk hun toevlucht tot uitzendkrachten. „Wij houden van wat onzekerheid”, zei Randstad-directeur Robert-Jan

Kraats.

Steven Derix