‘Fataal ongeluk Air France-toestel te wijten aan menselijke fouten’

Een van de zwarte dozen zoals medio mei gepresenteerd aan de pers tijdens en persconferentie over het onderzoek naar vlucht 447. Foto AFP / Mehdi Fedouach

De crash van het Air France-toestel in de Atlantische Oceaan twee jaar geleden was het gevolg van een opeenstapeling van menselijke fouten. Het ongeluk, waarbij 228 mensen omkwamen toen het toestel in slecht weer neerstortte, is veroorzaakt door een inadequate reactie van de piloten op falende instrumenten.

Volgens het Franse dagblad Le Figaro en andere media is dat de conclusie van een nieuw onderzoeksrapport op basis van de gegevens van de zwarte doos. De volledige resultaten daarvan zouden vanmiddag bekend worden gemaakt door de Franse dienst voor onderzoek van vliegtuigongelukken BEA.

‘Collega moet in paniek zijn geraakt’

Al eerder was duidelijk dat de snelheidsmeters niet meer functioneerden. Verder onderzoek heeft duidelijk gemaakt dat de piloot die op dat moment het commando had, de minst ervaren van de drie, daarop reageerde door de neus van het toestel op te trekken en het toestel sterk te laten stijgen.

Op grote hoogte is dit een gevaarlijke manoeuvre, omdat de vleugels hierdoor minder draagkracht krijgen en de voorwaarste snelheid vermindert. Een anonieme piloot zegt tegen Le Figaro: “Mijn collega moet in paniek zijn geraakt.” De dienstdoende copiloot had niet in de gaten wat er precies gebeurde.

Pas op laatste moment door dat vliegtuig neerstortte

De captain, die in een andere ruimte aan het rusten was maar er meteen bij werd gehaald toen de snelheidsindicatie wegviel, werd onvolledig geïnformeerd door de twee piloten. Volgens de onderzoekers hadden de piloten pas op het laatste moment door dat ze, met de neus omhoog, aan het neerstorten waren.

Het rapport van de BEA is het derde, maar niet het laatste over de vliegramp. Begin 2012 wordt het definitieve onderzoeksresultaat verwacht. In mei werd naar buiten gebracht dat de snelheidsmeters mogelijk met ijs bedekt waren geraakt en daardoor dienst weigerden. Dit rapport bood echter weinig analyse en beantwoordde ook niet de schuldvraag. Dat laatste is aan justitie. Er zijn experts die het omhoogtrekken van de neus als oorzaak zien. De piloot deed dit mogelijk omdat hij verward was door de defecte meters.

Slecht weer lijkt niet de oorzaak

Vlucht 447 met de Airbus A330 was op 1 juni 2009 vanuit Rio de Janeiro op weg naar Parijs. In eerste instantie werd gedacht dat het slechte weer mogelijk de oorzaak was van de crash. maar uit gegevens zou gebleken zijn dat de piloten dit tijdig zagen aankomen en een andere route namen.

Het neerstorten van het vliegtuig zou drieënhalve minuut in beslag hebben genomen. Dit bleek uit onderzoek van de twee zwarte dozen die begin mei werden gevonden. Aan het eind van die maand waren 77 lichamen uit het toestel geborgen.