‘Bij de PvdA is het niet langer multiculti theedrinken’

De PvdA-coryfeeën Wouter Bos, Wim Kok, Job Cohen, Hedy d'Ancona en Jan Pronk bij de Dag van de Arbeid in mei 2011, tevens het 65-jarig bestaan van de partij. Foto Hollandse Hoogte

De campagnemanager van de PvdA vindt dat de partij af moet van het softe “multiculti theedrinken” en zich moet gaan inzetten op het keihard aanpakken van ontspoorde allochtonen. Dat schrijft De Telegraaf vanochtend althans op basis van een uitgelekte e-mail waar de krant de hand op heeft weten te leggen.

Pieter Paul Slikker, de campagnemanager van de partij van Job Cohen, zou maanden aan het plan hebben gewerkt. Daarin is speciale aandacht voor integratieproblematiek.

“Om het stevig te verwoorden: we gaan niet terug naar de tijd van multiculti theedrinken”, aldus Slikker.

In de sterk geformuleerde mail zegt Slikker dat de PvdA als grootste oppositiepartij het de regeringspartijen VVD en CDA en gedoogpartner PVV moeilijk moet gaan maken. “We hebben het de afgelopen weken in alle gesprekken en onderzoeken weer haarfijn te horen gekregen; dit kabinet is goed bezig”, schrijft hij. “Ze zijn daadkrachtig en helder, zetten goede stappen op de veiligheidsagenda en de bezuinigingen mogen dan niet fijn zijn, nodig zijn ze wel.”

Politiek-verslaggever Derk Stokmans van NRC Handelsblad denkt niet dat het hier gaat om een koerswijziging van de partij:

“Het is niet meer dan een opmerking van de campagnemanager die hij optikte bij het rondsturen van een interne notitie over permanent campagnevoeren, zeggen bronnen binnen de PvdA. Slikker zou volgens hen de opmerking hebben bedoeld als een aansporing aan partijgenoten om actief campagne te blijven voeren. Het lijkt dus niet te gaan om nieuw beleid van de partij. Overigens heeft de PvdA al heftige discussies gevoerd over haar integratiebeleid. In 2009 is al, tegen de weerstand van een deel van de achterban in, gekozen voor een veel hardere lijn dan vroeger. Maar de partij wordt door tegenstanders als VVD en PVV nog steeds als zeer soft weggezet. Ze maken graag gebruik van het theedrink-imago van PvdA-leider Cohen. Ik kan mij voorstellen dat de partij graag van dat imago af zou willen.”

De partij wil niet inhoudelijk op de uitgelekte e-mail reageren. “Het gaat om een intern stuk”, zegt de voorlichter van het partijbureau.