Air France verdedigt piloten - rapport wijst fouten piloten aan als oorzaak

Een deel van de staart van de Airbus 330 van Air France wordt geborgen door de Braziliaanse marine een week na de crash van 1 juni 2009. Foto AFP

Air France verdedigt de piloten van haar toestel dat in juni 2009 nabij Brazilië neerstortte. De vliegmaatschappij ziet “geen enkele reden om de vaardigheden van de crew in twijfel te trekken”. De Franse dienst die de fatale crash onderzoekt, zegt dat een “opeenstapeling van menselijke fouten en onbetrouwbare instrumenten” leidde tot de vliegramp.

Eerder vanochtend lekte de conclusie van de onderzoeksdienst BEA al uit. Inmiddels heeft het de uitkomst van haar derde rapport over de ramp met de Airbus 330 toegelicht. Volgens BEA hebben de drie piloten herhaaldelijk waarschuwingen over verlies van hoogte genegeerd en faalden ze in het uitvoeren van standaard procedures.

‘Handmatig vliegen uitgeholde vaardigheid’

Om soortgelijke vliegrampen te voorkomen heeft de dienst tien aanbevelingen gedaan op het gebied van vliegveiligheid. Een daarvan is het intensiever trainen van het handmatig vliegen van een toestel; een vaardigheid die volgens experts is uitgehold door computerbesturing.

Volgens BEA hebben de piloten in de laatste minuten van vlucht 447 niet geanticipeerd op waarschuwingssignalen die aangaven dat snelheid en hoogte verloren ging. De Airbus 330 van air France daalde ruim 10 kilometer en kwam met 200 kilometer per uur in de Atlantische Oceaan terecht. Alle inzittenden kwamen om het leven.

“Op dit moment hebben we geen enkele reden de technische vaardigheden van onze crew in twijfel te trekken. Het misleidende aan- en uitgaan van het waarschuwingssysteem voor overtrekken heeft hun poging de situatie te analyseren bemoeilijkt.” - Verklaring Air France.

Tegengesteld aan standaardprocedure gehandeld

Doordat de piloten op het laatste moment de crash probeerden te voorkomen werden de passagiers niet op de hoogte gesteld van de problemen. De crew trok de neus van het toestel omhoog, waar experts nu zeggen dat in een dergelijk geval de neus juist omlaag geduwd moet worden.

Het ‘overtrekken’ van het toestel is een gevaarlijke toestand waarbij de vleugels het gewicht van het toestel niet kunnen dragen. De standaardprocedure in zo’n situatie is de neus naar beneden duwen om de lucht vanuit een betere hoek aan te snijden.

Onenigheid Air France en Airbus in verschiet

Het overtrekken van een vliegtuig is een zeldzaam verschijnsel bij een passagiersvliegtuig, zeker op grote hoogte. Onderzoekers van vliegrampen zeggen volgens Reuters dat hier weinig tot geen specifiek training voor bestaat.

Het rapport lijkt onenigheid te brengen tussen Air France en Airbus. Het is de vraag of het vliegtuig neerstortte doordat de piloten niet adequaat reageerden of dat dit juist kwam doordat ze verard raakten door haperende meetapparatuur. Nabestaanden bereiden voor beide partijen rechtszaken voor. Het rapport van BEA zegt echter niets over de schuldvraag, dat is aan justitie. Begin 2012 moet het definitieve rapport volgen, waarin BEA hierover wel adviezen zal geven.