Air France ongeluk was fout van piloot

Het ongeluk twee jaar geleden met een Airbus van Air France, waarbij 228 mensen omkwamen toen het toestel op een vlucht tussen Rio de Janeiro en Parijs in slecht weer neerstortte, is veroorzaakt door een inadequate reactie van de piloten op falende instrumenten.

Dat is volgens Le Figaro en andere media de conclusie van een nieuwe tussenrapportage op basis van de gegevens van de zwarte doos. De resultaten daarvan zouden vanmiddag bekend worden gemaakt.

Al eerder was duidelijk dat de snelheidsmeters door ijsvorming niet meer functioneerden. Verder onderzoek heeft duidelijk gemaakt dat de piloot die op dat moment het commando had, de minst ervaren van de drie, daarop reageerde door de neus van het toestel op te trekken en het toestel sterk te laten stijgen.

Dat is op grote hoogte een gevaarlijke manoeuvre, omdat de vleugels hierdoor minder draagkracht krijgen en de voorwaarste snelheid vermindert. Een anonieme piloot zegt in Le Figaro: „Mijn collega moet in paniek zijn geraakt.”

De dienstdoende copiloot had niet in de gaten wat er precies gebeurde. De captain, die in een andere ruimte aan het rusten was maar er meteen bij werd gehaald toen de snelheidsindicatie wegviel, werd onvolledig geïnformeerd door de twee piloten.

Volgens de onderzoekers hadden de piloten pas op het laatste moment door dat ze, met de neus omhoog, van 11,5 kilometer hoogte aan het neerstorten waren.

Luchtvaartdeskundigen zeggen dat piloten onvoldoende getraind worden op het stilvallen van een toestel in de ijle lucht op grote hoogte, waar veranderingen in het motorvermogen en de stand van het vliegtuig andere gevolgen hebben dan dichter bij de grond. Een eindrapport wordt begin volgend jaar verwacht.