Variatie op 'Virginia Woolf' gered door humor en timing

De Parade. Who’s Afraid of George and Mildred? en Geld en Genoeg. Gezien: 27/7 Moreelsepark, Utrecht. T/m 31/7 aldaar. Inl: deparade.nl*** ;***

Opeens zomer. En opeens wordt het festivalterrein van de Parade in Utrecht bezocht door zo’n vijfduizend belangstellenden. Dan blijkt de formule van de Parade weer van goud: buiten, voor hun circustent, geven de toneelkunstenaars een voorproef van wat het publiek kan verwachten. Het unieke aan de Parade is het mechanisme van de vrije markt: het festival wordt niet van overheidswege gesubsidieerd. De Parade heeft hedendaags cultureel ondernemerschap uitgevonden. En de spelers zijn verantwoordelijk voor het werven van de bezoekers. Daarom staan ze buiten.

„Ga er vooral niet heen, dit is het allerslechtste stuk denkbaar, u komt er geschokt uit”, houdt cabaretier George van Houts, gehuld in streepjespyjama, het Paradepubliek voor. Hij doelt op Who’s Afraid of George and Mildred?, een variatie op het befaamde huwelijksdrama Who’s Afraid of Virginia Woolf? (1966) van Edward Albee. Dit is niet lokken maar tegenhouden. Vergeefs. De Paradetent zit in een oogwenk vol.

Binnen speelt hij George en Raymonde de Kuijper is Martha, nu Mildred genoemd. Ze kruipen in een king size-tweepersoonsbed. Het huwelijksleven is verworden tot een dreinende sleur. Om hieraan te ontsnappen verliezen ze zich in seksuele rollenspelletjes, waarin een denkbeeldig kind (net als in het origineel) voor veel pijn zorgt. In steenkolenengels zegt Mildred: „Een imaginair kind comes only from imaginary sex.” De voorstelling mist het lichte Parade-gehalte, maar zorgt voor veel bijval. De Kuijper heeft een zware stem die prachtig past bij de vermoeidheid van haar rol. Van Houts tooit zich met plaksnorren om bij De Kuijper enige erotische opwinding te veroorzaken. Perfecte timing en scherpe humor redden de voorstelling van treurige groezeligheid.

Opgewekt van toon is Geld en Genoeg van mimespeelster Dette Glashouwer. Ook hierin is geloof in een imaginaire wereld van cruciaal belang, niet die van seks maar die van geld. Gekleed in een VOC-kostuum en stralend van optimistische VOC-mentaliteit houdt Glashouwer een referaat over het wezen van geld. Haar aanvankelijke afkeer is geleidelijk omgeslagen in fascinatie. Hoogtepunt van de performance is haar huwelijk met geld: gekleed in bruidsjurk klemt ze euro- en dollarbiljetten verliefd tegen haar lichaam. Ze sluit haar ogen. Hoe toevallig een bezoeker zijn of haar programma op de Parade ook samenstelt, altijd zijn er verrassende lijnen te ontdekken. Van een ontspoord huwelijk naar een huwelijk met kapitaal. De voorstellingen gaan zich in het hoofd van de toeschouwer met elkaar bemoeien. Ook dat is het geheim van de Parade.