Muziek

Troostende chillwave

Washed Out: Within and Without

cd pop

Enkele jaren geleden deed de ‘chillwave’-stroming van zich spreken: een aanduiding voor relaxte muziek, opgebouwd uit wazige, synthetische klanken. De zang was doorgaans niet goed gearticuleerd – in lange syllaben trokken de woorden voorbij, wat een dromerig effect had. Als exponent van deze vergeten stroming is daar nu het debuut van het Amerikaanse eenmansproject Washed Out, dat het niet verdient om vergeten te worden. Daarvoor is Ernest Green te vernuftig. De liedjes op zijn cd Within and Without lijken gehuld in een wattige cocon. Alle instrumenten (suizende synthesizer-akkoorden, rusteloze drums) klinken gedempt, totdat ergens een schrijnende viool doorheen breekt, of de repetitieve sample van een vrouwenstem zich als weerhaakje in de muziek nestelt. Soms weerklinkt de rammelige beat van de vroege Stone Roses, of de sfeer van Britse triphop. Het effect is niet wereldschokkend, maar het is wiegend, troostrijk en op een omfloerste manier sensueel.

HESTER CARVALHO

Washed Out treedt op: 6/8 Bitterzoet, Amsterdam; 18/8 Noorderzon, Groningen.

Muzikaal testament

Rian de Waal: Schubert

cd klassiek

Het is een van de meest beladen cd’s van het jaar: de laatste opname van pianist Rian de Waal met daarop Schuberts laatste pianosonate. Schubert leefde nog twee maanden na voltooiing van de Sonate in Bes D.960; De Waal overleed vijf maanden na de cd-registratie die plaatsvond in zijn Concertboerderij in Valthermond. Maar wie dus een diep bedroefde interpretatie verwacht, wordt verrast door de vitaliteit die De Waal ook in Schuberts weemoedigste pianowerk aan het licht brengt. De bassen in het monumentale eerste deel klinken weliswaar dreigend, toch overheerst een meer serene sfeer. Het vrij snel genomen Andante sostenuto is prachtig ingetogen, maar de speelse hupsbewegingen halverwege krijgen ook nadruk. Op het muzikaal testament (De Waal wist van zijn korte resttijd) mochten Liszts transcripties van Schubert-liederen niet ontbreken, waarvan De Waal altijd groot pleitbezorger was. Het zielkervende Der Müller und der Bach knijpt dan toch de keel dicht.

Floris Don

Elektropunkrumoer

Le Butcherettes: Sin Sin Sin

cd pop

Het Mexicaanse elektro/garagerocktrio Le Butcherettes belooft een van de opwindendste nieuwkomers van het komende Lowlandsfestival te worden. Zangeres Teri Gender Bender (Teresa Suárez) baarde opzien als feministisch performance-artieste die varkenskoppen en nepbloed in stelling bracht om de ondergeschikte rol van de vrouw in het Mexicaanse huishouden te kritiseren. Onder de hoede van The Mars Volta’s Omar Rodriguez Lopez maakten ze het debuutalbum Sin Sin Sin dat al die ophef in goede banen leidt. Als geagiteerde rocksirene met een talent voor effectieve popmelodieën handelt Teri naar het voorbeeld van The Yeah Yeah Yeahs, The Kills en The White Stripes.De seksbeat van Dress off en het politieke protest van Bang! mengen zich tot een zinderende wervelstorm van elektropunkrumoer, die schrééuwt om crowdsurfers.

JAN VOLLAARD