BAM! Masterchef houdt een taartenwedstrijd

GORDON RAMSAYÕS HELLS KITCHEN Gordon Ramsay foto SBS vrij van rechten mits gebruikt ter illustratie van het programma Foto uitsluitend vrij van rechten voor redactioneel gebruik ter promotie van het programma tot 1 maand na uitzending. Commercieel gebruik verboden. SBS

Een corpulente man, staande op een rond podium naast twee andere mannen, zei met luide stem: „Simplicity and deliciousness!” en BAM!, daar verscheen in grote gouden letters MASTERCHEF in beeld. Bij het aanhoren van de twee kenmerken van de Amerikaanse appeltaart, knikten twee mensen in koksuniform geestdriftig.

Toen begon het heel hard te regenen; althans, zo klonk het. Al snel werd dat geluid teruggebracht tot een dreigende zoemtoon. Toen iedereen in de studio elkaar weer kon zien, stapte de Masterchef van het ronde podium af. Paukenslagen klonken. Uit de camerastandpunten tijdens het loopje van de man, leidden we af dat er zo’n achtenveertig camera’s operationeel waren. Het hoofd van de Masterchef zag eruit alsof hij een jaar lang aan de mast van een varend zeilschip vastgebonden had gezeten. Zijn haar zat in model beach hair, zijn weerbarstige huid één teint roder dan dieprood.

Hij herhaalde voor de koks drie recepten die ze dienden te maken. Het was een wedstrijd. De man praatte gespannen, staccato. Twee zinnen lang hield hij zijn vuisten gebald voor z’n borst en toen opeens, bij het woord ‘turn’ in „Now it’s your turn!”, gingen ze open, alsof hij mimede dat hij iemand trillend een boek aanbood. Hij was Gordon Ramsay. BAM! Daar kwam het logo plotsklaps weer in beeld: MASTERCHEF. En daar achteraan, WHOESJ, kwam een enorme vuurbal aangerold.

Eenvoud en heerlijkheid waren wel te zien in Lipdub, waarin iemand als verrassing een videoclip te zien krijgt, gemaakt door alle mensen die hem of haar dierbaar zijn. Voor een Lipdub worden bestaande liedjes gebruikt; ditmaal was dat Let me entertain you van Robbie Williams. Hoewel het hele programma ook enorm de vaart erin houdt, zowel in het volgen van de repetities als in de gesprekjes over de centrale figuur, is het allemaal goed te volgen.

De eenvoud en de heerlijkheid zitten hem vooral in het plezier dat iedereen heeft in het meedoen. Als volwassenen zich mogen verkleden, worden ze vanzelf speels en hebben ze veel makkelijker plezier dan wanneer ze hun eigen kleren aanhouden; zo leek het in Lipdub. Waarom het een videoclip moest worden, en nog wel van een bestaand nummer, is me niet helemaal duidelijk geworden, hoe goed het eindresultaat er ook uitzag.

Toen de twee kokskandidaten in Masterchef met elkaar de strijd aangingen was de montage van de beelden weliswaar duizelingwekkend, maar ging het duidelijk om het inhoudelijke doel: koken. Interessant en lekker, zo zag het eruit; maar niet simpel.

Toen vanachter twee enorme schuifdeuren als verrassing twee kuddes vrienden en familie van de kandidaten binnenkwamen, klonk het geluid van een cirkelzaag.

Cabaretier Sanne Wallis de Vries vervangt tv-recensent Hans Beerekamp tijdens diens vakantie.