Wolters Kluwer verkoopt farmaceutische divisie

Wolters Kluwer, uitgever van wetenschappelijke informatie voor medici, juristen, bankiers en accountants, gaat zijn farmaceutische divisie verkopen. Het Nederlandse concern wil zijn activiteiten voor de gezondheidszorg voornamelijk beperken tot elektronische informatiesystemen voor ziekenhuizen. Die leveren meer op.

Dat maakte het bedrijf vanochtend bekend. Wolters Kluwer stoot hiermee een van zijn laatste activiteiten af die het moeten hebben van cyclische, conjunctuurgevoelige inkomsten als advertenties en abonnementen. De farmaceutische divisie, die eind dit jaar of begin volgend jaar verkocht moet zijn, publiceert onder meer wetenschappelijke tijdschriften, boeken en software. Het bedrijfsonderdeel boekte de afgelopen jaren al relatief slechtere resultaten door een dalende reclameomzet. De farmaceutische divisie is vooral actief in de Verenigde Staten.

Wolters Kluwer boekte het afgelopen half jaar een omzet van 1,62 miljard euro. Dat is 1 procent meer dan in dezelfde periode een jaar eerder. Van de omzet komt 72 procent uit elektronische informatiediensten en bijbehorende servicecontracten. Dat was 70 procent in 2010. Eind dit jaar moet 75 procent van de omzet uit digitale activiteiten komen. Eind 2008 was dat nog minder dan de helft. Ook andere wetenschappelijke uitgevers, als Reed Elsevier, proberen steeds meer omzet te halen uit elektronische informatiesystemen, omdat de marges daar hoger zijn.

De winst van Wolters Kluwer over het eerste half jaar van 2011 was 9 miljoen euro. In 2010 was die nog 126 miljoen. De forse daling komt door een afwaardering van de farmaceutische divisie van 106 miljoen euro. Het bedrijfsonderdeel dat informatie over wet- en regelgeving publiceert – dat bijna de helft van de omzet uitmaakt – zag zijn resultaten iets dalen. In de Verenigde Staten en Azië deed Wolters Kluwer het hier iets beter dan de afgelopen jaren, in Europa daarentegen had het informatieconcern last van een tegenvallende markt. Dat is ook de verwachting voor de rest van het jaar: gestaag herstel in Amerika en Azië, minder groei in Europa.

In Nederland heeft Wolters Kluwer vrijwel alle ziekenhuizen als klant. Zijn medische informatiesysteem UpToDate is het meest gebruikte ter wereld. Daarnaast geeft het concern ook vaktijdschriften uit, zoals het reclameblad Adformatie.