Ooit keizerinnetjes, nu tijgervrouwen

Hard, romantisch, exotisch. Elke wereldstad heeft zijn eigen imago. NRC Handelsblad gaat deze zomer op zoek naar de werkelijkheid achter het cliché van de wereldstad. Elke week een andere stad, met elke woensdag een portret in foto’s. Deze week: Shanghai

Hoogopgeleid, ondernemend, praktisch, doelgericht, modebewust, veeleisend, beeldschoon. De vrouwen van Shanghai hebben een reputatie hoog te houden.

Shanghaise mannen zijn in de volksmond watjes, vrouwen de kenaus. De statistieken vertellen dat in Shanghai inderdaad meer vrouwen dan mannen een eigen bedrijf hebben en dat de managersposities gelijkelijk over de seksen verdeeld zijn.

Op alle Chinese lijstjes van superrijke zakenvrouwen, filmsterren, schrijfsters en – dat is nieuw – ook de concubines nemen vrouwen uit Shanghai topposities in.

In heel China groeit het mannenoverschot jaarlijks, maar in Shanghai zijn begerenswaardige vrouwen veruit in de meerderheid. Mister Right is niet goed genoeg, hij moet een Mister Perfect zijn: met goede baan, auto (liefst een BMW) en een ruim appartement met airco en kamer voor de werkster uit de provincie. Met hun banen in de nationale en internationale bedrijven en hun creditcards vormen zij de nieuwe goudmijnen van Louis Vuitton, Gucci en Dolce&Gabbana.

Van bestsellerschrijfster Wang Ayi is de waarneming dat Shanghaise vrouwen zo zelfbewust zijn omdat zij, anders dan elders in China, zeer gewenste dochters zijn. Dochters die door hun vaders zijn behandeld als keizerinnetjes, maar door hun tijgermoeders zijn opgevoed tot tijgervrouwen.