Brits verbod opgepoetste reclame met Julia Roberts

Cosmeticaconcern L’Oréal mag in Groot-Brittannië geen reclame verspreiden met actrice Julia Roberts en model Christy Turlington omdat hun foto’s te zwaar zouden zijn geretoucheerd.

Dat bepaalde de Britse reclamecodecommissie ASA na een klacht van Lagerhuislid Jo Swinson, die actie voert tegen „overdreven geperfectioneerde vrouwenbeelden”.

Roberts maakt reclame voor Teint Miracle van het merk Lancôme, „de eerste foundation die de Aura van een perfecte huid nabootst”. Turlington maakt reclame voor de The Eraser van Maybelline, een foundation tegen huidveroudering.

ASA stelt dat de foto’s de regels van ‘overdrijving’ en ‘misleiding’ overtreden: „Ze zijn niet representatief en geven geen realistisch beeld van wat de producten vermogen.”

De verdediging van L’Oreál: „De foto van Turlington is digitaal bewerkt om de huid lichter te maken, om make-up weg te poetsen, schaduwen te verwijderen, lijntjes rond de ogen aan te brengen en de wenkbrauwen donkerder te maken, maar de foto geeft een treffend beeld van het te behalen resultaat.”

Swinson: „ Turlington en Roberts zijn na van nature prachtige vrouwen die geen retouche nodig hebben om er fantastisch uit te zien. Dit is een krachtig signaal aan de adverteerders: terug naar de realiteit!”