Aegon lichtte klanten van Koersplan op

De verzekeraar bracht klanten te veel premie in rekening, gedupeerden kunnen geld terugeisen.

Aegon heeft bij de verkoop van het product Koersplan klanten misleid en te veel verzekeringspremie in rekening gebracht. Tot dat oordeel kwam het gerechtshof in Arnhem gisteren in de zaak die was aangespannen door Stichting Koersplan De Weg Kwijt.

In de zaak tegen Aegon constateerde het hof dat in voorbeeldberekeningen aan klanten lagere premies werden getoond dan in rekening werden gebracht. Omdat dit onvoldoende kenbaar is gemaakt, dient de verzekeraar klanten te compenseren.

Aegons Koersplan, dat van eind jaren 80 tot eind jaren 90 werd verkocht, had een bepaalde looptijd, waarin met de inleg van deelnemers werd belegd. Bij overlijden van een deelnemer ontvingen diens nabestaanden een uitkering.

Hiervoor werd te veel overlijdensrisicopremie in rekening gebracht. Bovendien dienen premies sinds een bepaling uit 2008 niet hoger te zijn dan die voor een vergelijkbaar risico bij een zelfstandige verzekering.

In een reactie aan De Telegraaf liet de stichting weten ervan uit te gaan dat klanten nu 85 procent van de in rekening gebrachte overlijdensrisicopremie kunnen terugvragen en dat zou Aegon tussen 800 miljoen euro en 1 miljard euro gaan kosten.

(Novum/Dow Jones)