Waarom is 'n caravan vaak wit?

Deze zomer beantwoorden we op de Achterpagina af en toe een vakantievraag van lezers. Vandaag: de caravan.

Auto’s komen in oneindig veel verschillende kleuren. Waarom zijn vrijwel alle caravans en campers dan wit, vraagt Renske Visser-Keizer uit Hindeloopen.

De eerste kampeerwagens die eruit zien zoals we ze nu kennen, werden gefabriceerd in de jaren dertig. De bovenste helft was meestal wit, de onderste helft had soms een kleur. Na de Tweede Wereldoorlog nam het tin can tourism een hoge vlucht. Fabrikanten stapten over van hout naar aluminium naar polyester, maar de kleur van de gemiddelde ‘sleurhut’ bleef wit, gebroken wit, grijs of crème.

Nederlands bekendste caravanbouwer, Jan Kip, opende in 1947 zijn fabriek. Die kwam na een doorstart onlangs in handen van het bedrijf Boedelbak. Mede-eigenaar Jeroen Franken: „Ons populairste model kun je in alle kleuren laten spuiten, ook in de kleur van je auto. Mensen praten er enthousiast over, maar bestellen allemaal witte. Alleen de kleinste modellen worden wel in een kleurtje verkocht, die zijn populair bij de wat avontuurlijker reiziger. Maar het percentage verkochte wit- of witachtige caravans zit achterin de negentig.”

Het is volgens Franken vooral een kwestie van smaak. Maar de eerste bouwers zullen niet voor niks voor wit hebben gekozen. In een witte caravan of camper wordt het namelijk minder heet. De tv-makers van het programma Mythbusters toonden dat in 2005 aan door een thermometer te leggen in een verder identieke witte en zwarte auto, die ze lieten opwarmen in de zon. Rond het middaguur was het 52,2 graden Celsius in de witte auto. In de zwarte auto: 57,2, vijf graden warmer.

Hoe dat kan? Zwart absorbeert licht en warmte, wit kaatst het terug. Zeker bij slecht isolerend materiaal warmt de lucht binnenin snel op.

Nog een reden om voor wit te kiezen: witte oppervlakten beperken dankzij hun weerkaatsingsvermogen (albedo) het broeikaseffect. Als je alle gebouwen op de wereld van witte daken zou voorzien en alle stoepen wit maakt, zou dat hetzelfde effect hebben als dat je elf jaar lang alle auto’s van de wereld afhaalde, rekende de Amerikaanse Nobelprijswinnaar en minister van Energie Steven Chu twee jaar geleden voor.

Thalia Verkade