Waarom zulke harde muziek in winkels?

De dertigjarige Gert-Jaap Hoekman uit Utrecht wil weten of het wetenschappelijk bewezen is dat mensen meer kleren kopen als de muziek in een winkel keihard staat. „Persoonlijk word ik er helemaal gek van en ren ik het liefst zo snel mogelijk weg. Maar er zal toch wel een idee achter zitten?”

„Er zit zeker een idee achter, maar dat moet je aan onze marketingmanager vragen.” De verkoper in The Sting in Den haag probeert boven de harde muziek uit te komen. Of hij zelf nooit gek wordt van het lawaai wil hij niet zeggen.

Marketingmanager Marco van Muiswinkel: „Onze kledingwinkels hebben de sfeer van een club en daar hoort harde muziek bij.” Maar het hangt wel af van het moment van de dag. Hoe drukker het in de winkel is, hoe harder de muziek. „Op een rustige dinsdagochtend draaien wij bijvoorbeeld geen druk nummer van Madonna op volume negen.”

Ook de kledingwinkel Men at work heeft het muziekprogramma aangepast op het dagdeel. Marketingmanager Menno van Gaal: „’s Ochtends draaien we rustige R&B, maar op zaterdag en op koopavonden hebben we harde swingende house om mensen voor te bereiden op een uitgaansavond.” Klanten klagen volgens hem wel, maar dat zijn meestal ouders die vragen: moet dat nou zo hard?

„Ja, mensen gaan meer kopen van luide muziek”, weet Mark Mieras, schrijver van het boek Ben ik dat? Wat hersenonderzoek vertelt over onszelf. Lage geluidstonen boven de 90 decibel prikkelen de sacculus in het binnenoor. Dat orgaantje is verbonden met de centra in de hersenen die het gevoel van euforie veroorzaken. Klanten in winkels met harde muziek verwarren het euforische gevoel met het gevoel voor de kleding om hen heen. „Zo denken ze dat die truitjes of die pumps aantrekkelijker zijn”, aldus Mieras.

Met harde muziek in uptempo op de achtergrond neem je bovendien sneller beslissingen. Elif Özcan, onderzoeker naar sounddesign aan de TU Delft: „Muziek alarmeert je gehoor, waardoor je hersenen actiever worden en je direct handelt.”

Toch is er ook een nadeel, vertelt Mieras: „ Door luide muziek raken mensen soms ook gedesoriënteerd. Daardoor voel je je onveilig en kan het zijn dat je minder lang in de winkel blijft.”

Adinda Akkermans