Vliegtuigperikelen nergens voor nodig

Deze zomer rijd ik opnieuw enkele malen vanuit de Randstad naar Düsseldorf om mijn familieleden weg te brengen en op te halen voor een reis als vrijwilliger naar Zuid-Afrika. Zelfs na aftrek van de brandstofkosten voor de auto blijkt een KLM-retour vanaf die luchthaven aanzienlijk voordeliger dan vanaf Schiphol. So far so good. Bizar vind ik echter de noodzaak dat mijn geliefden dan eerst Amsterdam moeten aandoen alvorens naar Johannesburg door te kunnen vliegen. Voor iedereen, behalve onze plaatselijke benzinepomphouder, zou het voordeliger zijn als zij pas in Amsterdam zouden opstappen. Twee anderen zouden op hun stoelen de afstand Düsseldorf-Amsterdam v.v. kunnen afleggen. Het zal wel om de bagage gaan, dacht ik eerst nog naïef. Maar nee, die gaat op Schiphol van boord en wordt daar overgeladen in een ander toestel. Dus nu rijden drie mensen om 04.30 uur een afstand van zo’n 200 kilometer oostwaarts om enkele uren later met verschillende vervoermiddelen weer terug te keren in de Randstad. En idem over enkele weken bij de retourvlucht: ’s ochtends aankomen op Schiphol, de familieauto inmiddels onderweg naar Duitsland, overstappen in Amsterdam in een ander vliegtuig om vervolgens in Düsseldorf te worden herenigd waarna de terugweg naar de Randstad kan worden aangevangen. Kan iemand ons uitleggen hoe deze zotte verspilling van tijd, geld, moeite, zitplaatsen, brandstof en onnodige CO2-uitstoot zich verhoudt tot de alom benodigde bezuinigingen en milieumaatregelen?

Benno Bonke

Krimpen aan den IJssel