Endemol voelt veel voor hernieuwde samenwerking met John de Mol

John de Mol jr. en Joop van den Ende bij de presentatie van de jaarcijfers over 1997/1998 van Endemol. Foto NRC / Maurice Boyer 981014 persconferenties jaarcijfers John de Mol jr. en Joop van den Ende bij de presentatie van de jaarcijfers over 1997/1998 van Endemol. Foto NRC / Maurice Boyer

De huidige directie van televisieproducent Endemol is groot voorstander van een hernieuwde samenwerking met John de Mol. Een samenwerking met zijn Talpa “zou nog steeds een interessante combinatie zijn”, zegt financieel directeur Just Spee in een vraaggesprek met NRC-redacteuren Jan Benjamin en Daan van Lent.

“De Mol heeft veel creativiteit en dat is iets waar Endemol op moet drijven”, aldus Spee.

De kritiek op het bedrijf is dat het er sinds de realityshow Big Brother niet meer in is geslaagd grote internationale hits te bedenken. Spee benadrukt echter dat de beslissing over een samenwerking van Talpa en Endemol bij de aandeelhouders ligt en niet bij de directie van het bedrijf.

Van die aandeelhouders hoopt het Italiaanse Mediaset, eigendom van Silvio Berlusconi, nog steeds op een nieuwe bemoeienis van De Mol, zeggen betrokkenen tegenover NRC. Mediaset zou ook beogen zijn aandelenbelang in Endemol te verhogen.

Endemol zucht op dit moment onder een schuldenlast van 2,8 miljard euro, die het in 2007 op zijn balans kreeg door de scherp gefinancierde overname. Aandeelhouders en schuldeisers proberen een oplossing te vinden.

Mediaset kocht in 2007 Endemol samen met zakenbank Goldman Sachs en Cyrte, toen nog het beleggingsvehikel van De Mol. Datzelfde jaar verkocht De Mol het grootste deel van zijn belang aan verzekeraar Delta Lloyd. Daarna zijn er intentieverklaringen getekend dat Talpa exclusief nieuwe televisieformats zou ontwikkelen voor Endemol, maar toen er geen overeenstemming over de prijzen bereikt werd liepen de onderhandelingen spaak.

Een eventuele deal is gisteren dichterbij gekomen door een uitspraak van de Nederlandse mededingingsautoriteit. Talpa mag samen met de Finse uitgever Sanoma de Nederlandse activiteiten van SBS overnemen, maar alleen onder de voorwaarde dat Talpa zijn minderheidsbelang in televisiezender RTL binnen 3 jaar verkoopt en tot die tijd onderbrengt in een onafhankelijke stichting.

Talpa heeft sinds 2007 een minderheidsbelang van bijna 27 procent in RTL Nederland en heeft een samenwerkingsverband met de zenders van RTL. Dat was in 2007 een van de andere redenen dat een samenwerkingsovereenkomst tussen Endemol en Talpa afketste.

Binnen Talpa wordt volgens ingewijden verdeeld gedacht voer een hernieuwde samenwerking. De productiemaatschappij van De Mol verdient nu zijn geld vooral nog op de Nederlandse markt en probeert zijn programmaformats via allianties met buitenlandse productiemaatschappijen te verkopen. Endemol staat bekend om zijn goede internationale verkoopapparaat.

Lees het volledige verhaal van redacteuren Jan Benjamin en Daan van Lent vandaag in NRC Handelsblad of in de digitale editie voor abonnees.