Winst Akzo te laag: maatregelen volgen

Het grootste verfbedrijf in de wereld heeft last van gestegen grondstofprijzen.

AkzoNobel, het grootste verfconcern in de wereld, zag in het tweede kwartaal van dit jaar de winst met 10 procent dalen ten opzichte van vorig jaar. De maker van Dulux- en Flexa-verf had te maken met sterk gestegen grondstofprijzen, felle concurrentie en langdurige onderhoudsstops. Met de finish in zicht kondigde Topman Hans Wijers gisteren „extra maatregelen” aan.

De operationele winst (ebitda) daalde van 614 miljoen euro in het tweede kwartaal van 2010 naar 551 miljoen euro. De omzet steeg met 5 procent tot 4,1 miljard euro door hogere afzetvolumes en hogere prijzen. De winstmarge (ebitda als percentage van de omzet) komt daarmee uit 13,4 procent. Dat is het percentage waar veel beleggers hun beleid op bepalen. AkzoNobel belooft zijn beleggers een marge tussen de 13 en 15 procent.

Wijers is teleurgesteld over de bedrijfsprestaties. Eind vorig jaar en in het eerste kwartaal van dit jaar werd de ebitda-doelstelling niet gehaald, en afgelopen kwartaal „met de hakken over de sloot”. Wijers kondigt aan dat AkzoNobel „omvangrijke” maatregelen gaat nemen. Die moeten ervoor zorgen dat het de doelstelling van een ebitda-marge van 13 tot 15 procent kan waarmaken. In de tweede helft van het jaar wordt duidelijk hoe Wijers gaat ingrijpen.

Beleggers maken zich zorgen om de winstmarges van AkzoNobel. Het bedrijf doet zijn uiterste best om de prijzen te verhogen, maar heeft ook te maken met consumenten in onder meer Engeland en Frankrijk, die kiezen voor andere, goedkopere verfmerken. (NRC)