Omzet reclame op tv weer gegroeid

De reclame-inkomsten van de Nederlandse televisiezenders blijven stijgen. In het tweede kwartaal van dit jaar verdienden de publieke en commerciële zenders 253 miljoen euro. Dat is 4,3 procent meer dan een jaar eerder.

Dat maakte tv-brancheorganisatie SPOT gisteren bekend. Het betreft de zogenoemde netto mediabestedingen: de kortingen die adverteerders krijgen zijn al verwerkt in de cijfers.

Het is het zesde achtereenvolgende kwartaal dat de televisiezenders hun reclame-inkomsten zagen toenemen, aldus SPOT. De groei in het tweede kwartaal van dit jaar is opmerkelijk, want in 2010 adverteerden bedrijven volop in de aanloop naar het wereldkampioenschap voetbal in Zuid-Afrika.

De groei lijkt vooral ten koste te gaan van andere media, vooral van de publiekstijdschriften, de huis-aan-huisbladen en de dagbladen. In 2010 stegen de netto mediabestedingen met 1,7 procent. Volgens onderzoeksbureau Nielsen nam vooral de reclame toe voor voeding, auto’s en supermarkten. Het aantal tv-adverteerders lag volgens SPOT in de eerste helft van dit jaar 30 procent hoger dan in de eerste helft van 2010.

„Hoewel de economie nog herstellende is, is er geen twijfel over de keuze voor mediatype”, aldus Michel van der Voort, directeur van SPOT. „Om te herstellen en te groeien moet je adverteren en waar je moet adverteren kiest men voor tv.” Televisie is in omzet het tweede advertentiemedium, na internet, aldus Nielsen.