Half miljard verlies voor TomTom

TomTom navigatie systeem . foto VINCENT MENTZEL/NRCH==F/C==Rotterdam,13 juli 2006 Foto NRC/Vincent Mentzel (2006)

Navigatiebedrijf TomTom geeft in het tweede kwartaal een verlies van bijna een half miljard geboekt door een afschrijving omdat de markt voor losse navigatiesystemen harder krimpt dan eerder verwacht. Dat meldt persdienst Dow Jones.

Om de krimp van zijn belangrijkste afzetmarkt op te vangen zal het Amsterdamse bedrijf de komende kwartalen de kosten verlagen. Het nettoverlies over het tweede kwartaal kwam uit op 489,2 miljoen euro tegen een nettowinst van 33,7 miljoen euro een jaar eerder, aldus TomTom vandaag bij de presentatie van de kwartaalcijfers.

Eind juni waarschuwde de producent van navigatiesystemen al voor een lagere winst in 2011 dan eerder geraamd, vanwege tegenvallende ontwikkelingen op de markt voor navigatieapparatuur voor consumenten. De markt voor consumentenelektronica is de afgelopen weken zwak gebleven en deze trend zet zich voort.

In Europa kiezen meer klanten voor goedkope producten, terwijl winkels lagere voorraden aanhouden. De krimp van de markt in Noord-Amerika versnelt en TomTom rekent nu op een daling van circa 30 procent. De afgenomen verwachtingen leiden in het tweede kwartaal tot een afwaardering op de goodwill van 512 miljoen euro.

De omzet in het tweede kwartaal daalde met 13% tot 314 miljoen euro, voornamelijk door een daling van de verkopen van navigatieapparatuur. Deze daling werd gedeeltelijk teniet gedaan door een hogere omzet uit overige diensten en producten.