TROS maakt einde aan Kabouter Plop, Barbapapa en Piet Piraat

Kabouter Plop zal z'n paddestoel ergens anders neer moeten zetten: de TROS stopt per 1 januari met zijn show. Foto Independent

De TROS stopt met een groot deel van de kinderprogrammering. De omroep haalt kinderprogramma’s van de buis uit onvrede over de vage richtlijnen van het Commissariaat voor de Media. Programma’s als Barbapapa, Kabouter Plop en De Wereld van K3 verdwijnen. Dit meldt de Volkskrant.

De TROS schrapt 80 procent van de kinderprogramma’s, zegt TROS-directeur Peter Kuipers in de Volkskrant. Een woordvoerder van de TROS legt aan nrc.nl uit dat het vooral gaat om programma’s die worden geproduceerd door externe producenten als Studio 100. Enkele programma’s die verdwijnen zijn Kabouter Plop, Barbapapa, Calimero, Piet Piraat, Mickey Mouse Clubhuis en de programma’s rond K3. Een programma als Z@ppsport, een eigen productie van de TROS, valt daar niet onder.

De afgelopen jaren kreeg de TROS hoge boetes van het Commissariaat vanwege het overtreden van de Mediawet. Zo moest de omroep twee jaar geleden een boete betalen voor het programma Bibaboerderij, waar sprake zou zijn van het genereren van winst door derden. In dit geval zou supermarkt C1000 hebben geprofiteerd van exposure van hun producten in Bibaboerderij. Onlangs kreeg de TROS een boete van 120.000 euro voor Het Sprookjesboomfeest, wederom voor overtreding van de Mediawet.

De familie Barbapapa. De familie Barbapapa.

Volgens Kuipers is het onmogelijk om te bepalen wat de grenzen zijn, en stopt de omroep daarom met de kinderprogrammering.

“De grenzen van wat wel mag en niet mag zijn volkomen onduidelijk. De NPO heeft op 27 april een brief naar het Commissariaat voor de Media gestuurd om helderheid te krijgen. Mijn juristen hebben mij ondertussen geadviseerd om te stoppen met onze kinderprogrammering. Ik heb ze na de boete voor Bibaboerderij opdracht gegeven om ver bij die grenzen vandaan te blijven, maar ze kunnen die grenzen niet meer bepalen. Ik heb besloten om de kinderprogrammering af te bouwen.” - Kuipers in de Volkskrant

De omroep stopt per 1 januari definitief met alle kinderprogramma’s waar merchandising omheen zit. De TROS zendt nu 980 uur per jaar aan kindertelevisie, waarvan 800 uur programma’s waaraan merchandising verbonden is.

Kabouter Plop’s Kabouterdans
http://youtu.be/Pa8w9TNCXew

Kuipers zegt dat merchandising essentieel is voor producenten van kinderprogramma’s en dat 90 procent van de inkomsten daarvandaan komen.

“Merchandising is niet verboden. Dat is wettelijk bepaald. De vraag is: waar gaat het te ver? In de wetgeving is er nu een omgekeerde bewijslast. Wij moeten aantonen dat we onschuldig zijn. Dat is vrijwel onmogelijk.” - Kuipers in de Volkskrant