TROS dreigt met stoppen kinder-tv

De TROS dreigt vanaf 1 januari te stoppen met bijna al haar kinderprogramma’s. De publieke omroep wil bekende series als Kabouter Plop en Barbapapa schrappen. Aanleiding zijn de producten die rond dergelijke programma’s worden verkocht, zoals eten, drinken en speelgoed met afbeeldingen van bekende tv-figuren. De TROS wil geen boetes meer krijgen voor te veel zogenoemde merchandising rond dergelijke programma’s.

„Maar wat is te veel?”, zegt TROS-directeur Peter Kuipers. „Dat blijft onduidelijk. Ook na twee jaar overleg met het Commissariaat voor de Media en het ministerie van OCW.” Kuipers zegt dat zijn juristen hem hebben aangeraden dan maar helemaal te stoppen met aangekochte kinderseries waarbij gerelateerde producten worden verkocht.

Een woordvoerder van het Commissariaat voor de Media meent dat de regels over merchandising wel helder zijn. „Publieke omroepen mogen in beginsel niet meewerken aan het maken van winst voor derden. Andere publieke omroepen snappen deze regels wel.”

Kuipers: „Binnenkort komt Studio 100 [producent van Kabouter Plop en andere kinderseries] met het volledig vernieuwde Maja de Bij. Daarvoor wordt nu al reclame gemaakt. Dat kan ik dus niet uitzenden. Wij gaan alleen nog door met enkele programma’s die wij zelf produceren, zoals Zapp Sport en Mijn vader is de beste.” Van alle le-denomroepen zendt de TROS de meeste kinder-tv uit.

Vorige week bevestigde de rechtbank in Amsterdam een uitspraak van het Commissariaat voor de Media dat de TROS bij het kinderprogramma Bibaboerderij zich schuldig heeft gemaakt aan het dienstbaar zijn aan de commerciële belangen van supermarktketen C1000. De TROS kreeg daarvoor een boete van twee keer 135.000 euro.

Het Commissariaat voor de Media vond ook dat bij Bibaboerderij sprake was van verboden sponsoring, maar daarin ging de rechter niet mee. Het commissariaat doet nog onderzoek naar het kinderprogramma De Sprookjesboom, waarin De Efteling financiële belangen zou hebben.

De TROS had in de rechtszaak over Bibaboerderij een beroep gedaan op het gelijkheidsbeginsel: andere publieke omroepen zenden soortgelijke kinderseries uit waarvan ook merchandise-producten bestaan. „Kijk naar Sesamstraat”, zegt Kuipers. „De winkelschappen liggen er vol mee.” De situatie bij de TROS is echter anders, aldus de rechter, omdat de omroep veel voordeel zou hebben van de merchandising. De TROS zou volgens de rechter kortingen krijgen op de uitzendrechten van programma’s.