Tablets

Sinds ik een iPad heb, game ik vaker. Enerzijds door het apparaat zelf. Tablets zijn always on, de batterij gaat lekker lang mee en het productontwerp sluit goed aan op mijn andere favoriete hobby: languit op de bank liggen. Maar het komt ook door de software. Omdat games op de iPad doorgaans kort en eenvoudig zijn, ligt de drempel lager. Net zoals ik eerder een artikel lees dan een boek en eerder een aflevering van een tv-serie kijk dan een film.

Meer tableteigenaren ondervinden dit. Volgens recent Amerikaans onderzoek van Resolve Market Research speelt eenderde van deze groep vaker dan vóór de aanschaf van de tablet, 18 procent zelfs „veel vaker”. 58 procent verkiest tablets boven laptops om te gamen. Niet voor niets zijn games al tijden de populairste app in de App Store.

Lees dit gerust als een triomf voor games in het algemeen, die de spellenmarkt flink hebben veranderd. Want de gemiddelde prijs van games voor tablets (en smartphones) werd lager, het ontwikkelbudget van makers kleiner, het spelende publiek breder, de games korter, de aanschaf eenvoudiger. Al die factoren hangen nauw met elkaar samen, als in een darwinistisch ecosysteem. Uit het onderzoek van Resolve blijkt ook dat specialistische gamemachines minder te vrezen hebben dan wel wordt gedacht. Hoewel in 2010 38 procent van de tableteigenaren zei nooit meer een gameportable te willen kopen, zoals een PSP, is dit in 2011 nog maar 26 procent. En slechts 14 procent zegt nooit meer een tv-console zoals de Wii te willen kopen. Het lijkt dus alsof de goedkope touchscreenspellen prima kunnen bestaan naast de traditionele games. Maar ook al blijven de specialistische apparaten in absolute aantallen op peil, dan nog krimpt hun aandeel in de totale spellenmarkt. Daardoor gaan gamemakers er ongetwijfeld vaker voor kiezen hun games te ontwikkelen voor Android en iOS, de softwareplatformen achter de populairste smartphones en tablets. Hun impact is significant en onomkeerbaar.

Een laatste gedachte: zou het kunnen dat de behoefte aan toegewijde spelapparaten juist groeit door tablets? Kleine games als Angry Birds gaan op een gegeven moment vervelen; avonturenspellen als Zelda tonen pas echt de meeslepende potentie van het medium. En tablets hebben geen knoppen – door hun tactiele feedback leveren die een aanzienlijke bijdrage aan de beste spelervaringen. Hoeveel mensen ontdekken de lol van games door een tablet en wijken uit naar een console voor het echte werk?

Ik hoop een heleboel.

Niels ´t Hooft