Met alleen vracht kan Martinair blijven

Met Diederik Pen heeft Martinair een nieuwe baas. Hij moet het bedrijf omvormen tot een echte vrachtvervoerder.

Hij heeft zijn hele leven in de luchtvaart gewerkt. Diederik Pen (43) wordt de nieuwe algemeen directeur van Martinair, zo maakte de luchtvrachtvervoerder gisteren bekend. Pen is per direct de opvolger van Paul Gregorowitsch, die vertrekt naar de Duitse prijsvechter Air Berlin.

Pen begon bij Schiphol, maar maakte carrière aan de andere kant van de wereld. In 1996 werd hij door de Schiphol-groep naar Australië gestuurd, om met een consortium een bod uit te brengen op één van de luchthavens die door de Australische regering werden verzelfstandigd. Nadat het consortium de luchthaven van Brisbane had overgenomen, werd Pen daar commercieel directeur. Na vijf jaar stapte hij over naar Virgin Blue (tegenwoordig Virgin Australia), de Australische tak van de vliegtuigmaatschappij van de Britse miljardair Richard Branson.

Na tien jaar keerde Pen in 2006 terug naar Nederland, waar hij operationeel directeur werd bij Martinair. Als lid van de directie was hij medeverantwoordelijk voor het historische besluit van vorig jaar: Martinair, de grondlegger van de Nederlandse vakantievluchten, zal vanaf eind oktober van dit jaar geen passagiers meer vervoeren, maar zich louter gaan toeleggen op vrachtvervoer. Voor velen, onder wie grondlegger Martin Schröder, was het een pijnlijk besluit.

In feite, legt de nieuwe directeur Diederik Pen uit, is de overgang van chartermaatschappij naar vrachtvervoerder, in fasen verlopen. Al vanaf 2000 was vrachtvervoer de belangrijkste inkomstenbron voor Martinair. In Zuid-Amerika is Martinair een belangrijke speler op het gebied van luchtvracht, en het bedrijf is de grootste transporteur van bloemen uit Afrika. Wereldwijd is Martinair de vijftiende luchtvrachtvervoerder.

In 2007, een jaar nadat Pen was toegetreden tot de directie, besloot Martinair te stoppen met de Europese vluchten. Daarmee bleven alleen de verre vakantiebestemmingen over. Maar vorig jaar moest de directie besluiten of de zes Boeing 767’s waarmee Martinair deze vluchten uitvoerde, zouden worden vervangen. „Vanwege de hoge kerosineprijzen en de crisis in de luchtvaart hebben we toen besloten om dat niet te doen”, vertelt Pen. „Het rendement, en de schaalgrootte waren onvoldoende.”

Martinair gaat verder met elf ‘full freighters’ (vrachtvliegtuigen), waaronder ook vier hemelsblauwe toestellen van moedermaatschappij AirFrance-KLM. De bedoeling is om „een sterke speler te blijven in de wereld voor vracht”, zegt Pen.

Ook de ‘gewone’ passagiersvliegtuigen van AirFrance-KLM vervoeren vracht in de buik van het toestel. Martinair zal zich toeleggen op de grotere ladingen – van bloemen tot Formule 1-auto’s – met behoud van de eigen naam en een eigen technische dienst. Pen: „Martinair is gewoon een sterk merk.”