Basel is platinum status

Deze maand werd er een vliegtuig naar Thomas Stuker vernoemd. De 57-jarige autoverkoper uit Chicago overschreed de magische grens van 10 miljoen frequent flyer miles en behoort daarmee tot de top van de wereld. Stuker is het grote voorbeeld voor leden van het populaire forum FlyerTalk.com. Dat is een site voor mensen met een gezamenlijke hobby: zoveel mogelijk frequent flyer miles verzamelen. Hoe meer miles je namelijk hebt, hoe hoger je ‘status’ bij een vliegtuigmaatschappij is. En een hoge status zorgt voor voordelen als upgrades naar de eerste klas, kortere wachttijden en gratis vluchten.

Maar de kunst van het frequent flyer miles verzamelen is ingewikkeld. Je krijgt punten voor gereisde kilometers, maar sommige vliegroutes leveren meer miles op dan andere. Tegenwoordig wordt die informatie online gedeeld: enorme excel-bestanden met berekeningen worden geproduceerd om zo snel mogelijk zo veel mogelijk miles te incasseren. Door kenniscreatie op dit soort sites worden mensen gedreven tot allerlei vormen van productiviteit. Bijvoorbeeld: een belangrijk onderdeel van de kunst van het frequent flyer miles-verzamelen is het doen van zogenaamde mileage runs. Dat zijn vluchten die je puur en alleen maakt om punten te verzamelen. Tijdens zo’n run vlieg je de wereld rond zonder het vliegveld te verlaten. Je besteedt je tijd in het vliegtuig, of wachtend op een ander vliegtuig bij de gate.

Op FlyerTalk.com is een subforum gewijd aan goede mileage runs. Onlangs sprak ik iemand die had ontdekt dat KLM op het traject Amsterdam – Basel relatief veel miles uitkeerde voor de lage ticketprijs. Een heel weekend vloog hij heen en weer tussen Nederland en Zwitserland; slapen deed hij in het vliegtuig en bij de gate. Met een voldaan gevoel postte hij aan het eind van zijn run op het forum dat hij een ‘platinum status’ verdiend had.

Tech-optimist Clay Shirky stelt in zijn boek Cognitive Surplus dat de manier waarop mensen omgaan met hun vrije tijd met de komst van internet enorm is veranderd. Als voorbeeld noemt hij Wikipedia. Het aantal manuren dat nodig was om de online encyclopedie te bouwen staat gelijk aan 1 procent van de uren die Amerikanen jaarlijks gezamenlijk spenderen aan het hangen voor hun tv’s. Of je nu Wikipedia-lemma’s schrijft, kattenfoto’s uploadt naar Lolcats.com of frequent flyer miles-berekeningen op FlyerTalk.com zet: uiteindelijk zorgen alle vormen van kenniscreatie voor transparantie, innovatie en uiteindelijk meer productiviteit, aldus Shirky. Zo’n vrijetijdsinvulling is goed voor de maatschappij. En als je hard genoeg je best doet, wordt er misschien zelfs een vliegtuig naar je vernoemd.

Alexander Klöpping