Zo maak je een zomerhit

Het regent weliswaar, maar het is de tijd van de zomerhits. Twee bevriende cabaretiers willen er een scoren.

Hun ‘Meisjes met ijsjes’ wordt inmiddels gedraaid.

Staand in de Middellandse Zee riep de een naar de ander: „Ik weet er nog een, Rochella met stracciatella!” Hun artiestennaam lag voor de hand: discodip.

Dit moet niet bij grappen blijven, hier gaan we terug in Nederland echt iets mee doen, beloofden de twee cabaretiers elkaar. Een jaar verder en er is een gelikte clip, een voorpagina in Metro, een nachtelijk avontuur bij Giel Beelen en een samenwerking met reclamebureau Boomerang, bekend van de gratis kaarten in kroegen.

En eigenlijk alleen maar omdat ze zo moesten giechelen om de woorden ‘meisjes met ijsjes’.

Hoe werkt dat, een zomerhit maken? We nemen het liedje ‘Meisjes met ijsjes’ als voorbeeld van een zomerhitpoging. Hoe werd die ene kreet een compleet liedje en bijpassende clip van aan ijs likkende meisjes? Makers Edo Berger en Jasper Smit bakken een quiche en leggen het me uit tijdens het eten.

Jasper Smit (32) was eens murmelend wakker geworden. „Meisjes... met ijsjes”, zei hij. Dat weet hij nog. En dat hij er graag een Prince-achtig nummer over zou maken – hij maakt als cabaretier vaker liedjes. Hij sprak erover met „beste mattie” Edo Berger (30), ook cabaretier. Later, op vakantie in Spanje, zagen ze veel meisjes met ijsjes, en dat inspireerde hen. Ze doorliepen alle mogelijke meisjesnamen en alle mogelijke ijssmaken. Babetje rijmt op raketje, Natasha op pistacha. Het moeilijkst – daar hebben ze op een terras toch wel drie kwartier en zes pils over nagedacht – was het ene zinnetje dat gezongen zou worden door een meisje. De rest van de tekst zingt Smit zelf. „Wat is de leukste, schattigste, multi-interpreteerbaarste, vieste zin die we kunnen bedenken? Het werd ‘het ijsje past niet in mijn mond, nu druppelt alles op de grond’.”

Ze zingen het in koor.

Thuisgekomen belden ze bevriende producer Auke Riemersma. Smit zei: ik wil een nummer à la Kraftwerk, jaren tachtig en met ‘tadum, tuut tuut, tadum, tuut tuut’ als baslijntje.

In 3,5 uur was het klaar.

Edo Berger was op de Waddeneilanden, filmde er wat vriendinnen en vreemden met een ijsje en fabriceerde op z’n laptop op de boot terug een clip. Zo, af, en online. Iemand schreef ‘de nazomerhit van 2010’ en het werd 40.000 keer bekeken op YouTube. Ze boden het nog aan bij een paar radiodj’s die ze kenden, maar het werd niet opgepikt. „Nou, en dat was het wel zo’n beetje.”

Er gingen twee seizoenen voorbij en toen belde Paradiso. „Willen jullie optreden tijdens de Gouden Kabouter Awards?” „Tuurlijk”, riepen ze, terwijl het een studionummer was.

Ook dat ‘tuurlijk’ zeggen ze tegelijk.

Er zouden zes danseressen geregeld zijn. Aangekomen bleken dat twee vrouwen en vier travo’s, die gewapend met een ijsje op een schroefboormachine het podium opgingen. Bij het opkomen hoorden ze een klein maar onmiskenbaar gejuich van herkenning uit de zaal.

Dan komt Omar Kbiri (26) in beeld.

En let op, er volgen in dit stuk nog veel meer namen, want er zijn nu eenmaal heel veel mensen betrokken bij het promoten van een 2.11 minuten durende zomerhit.

Het is moeilijk uit te leggen wat Kbiri doet. Hij regelt dingen, dat is de simpelste versie. Kbiri – hij eet vanavond ook mee – kwam twee jaar geleden even in het nieuws toen hij met multimiljonair Richard Branson in zijn privéjet naar de inauguratie van Barack Obama vloog. Dat had hij met een studiegenoot geregeld. ‘Niets is onmogelijk’ is zijn motto.

Kbiri ziet de clip ‘Meisjes met ijsjes’ – „het gaat kriebelen” – op het blog De Foutmijn en twittert erover. Producent Riemersma retweet dat en zo weet Kbiri dat Riemersma iets met het liedje te maken heeft. Hij neemt contact met hem op. Samen met de twee cabaretiers wil hij kijken hoe ver ze kunnen komen.

Kbiri, ‘de fixer’, heeft een netwerk van jonge ondernemers dat hij inzet. Zo komen de mannen bijvoorbeeld via Deniz Alkaç (16), die een eigen radioprogramma heeft, bij Giel Beelen terecht. Boomerang ziet het optreden en sponsort de makers met een kaartenpakket à 30.000 euro.

Tijdens dit interview gaat Kbiri’s telefoon. Het is Joram Kaat, radiodj bij de EO. Jasper Smit neemt de telefoon over en mag vijf minuten lang over zijn zomerhit vertellen. Ook daar heeft Deniz voor gezorgd.

Dan verschijnt ook Dean in dit verhaal, die zichzelf omschrijft als ‘een 17-jarig entrepreneurtje en design-nerd’. Hij maakt de site meisjesmetijsjes.com, twittert en post telkens nieuwe filmpjes op Facebook.

Vergeet ook de vrouwen niet en de bevriende cameraman, editor Terence Loos en rapper mr. Polska, die bij Giel Beelen in de studio een eigen versie van het lied maakt. Datzelfde doen rapper Lange Frans, producer Quinten 909 en dj Nils van Zandt. Een paar Surinaamse meisjes willen er ‘Meisjes met Schaafijs’ van maken.

Onder het motto ‘publiciteit is de nieuwe valuta’ mag iedereen met het nummer aan de haal gaan. „Maak het eigen, maak het groot. Dit is de eerste open source zomerhit”, lacht Kbiri. Ze schieten met een heel groot hagelkanon en ze zien wel of ze iets raken. Want als genoeg mensen roepen ‘het wordt een ding’, dan wordt het een ding.

Vooralsnog is het vooral een projectje met grote anekdotische waarde. Het levert een goed verhaal op. En, op de lange termijn, een goede naam. Denken ze. Maar de kapotte wasmachine van Jasper Smit valt er nog niet mee te repareren. Met een budget van nul euro en een berg manuren is de opbrengst tot nu toe 27,86 euro aan downloads. Iets meer dan twee emmers discodip.