Stiekem nieuwsgierig? Zo zag Take That in de Amsterdam Arena eruit

De herenigde band Take That trad gisteravond op in een uitverkochte Amsterdam Arena. Wil je terug genieten van het concert of ben je stiekem nieuwsgierig hoe het er aan toe ging?

Muziekjournalist Hester Carvalho van NRC volgde met een paar fans van het eerste uur het optreden. Lees een kort verslag van haar afgewisseld met YouTube-video’s van het concert.

(…) En inderdaad: Take That is terug, met een daverende show en onvermoeibare geestdrift. Tweeënhalf uur wordt er gespeeld, met inzet van twee dozijn dansers, theatrale kostuums, een Alice in Wonderland-achtige parade, een bewegende robot die de zangers op zijn handen omhoog tilt, een muur van water, abseilende acrobaten, een beeldschone ballerina en metershoge vuurtongen. Maar vooral: met Robbie. Want als dit concert een ding duidelijk maakt, is het wel het nog altijd vlammende charisma van de inmiddels 37-jarige zanger. De eerste vijf liedjes werden gisteravond zonder hem gedaan, en dan is Take That een braaf stel mannen, dat meezingers speelt als Hold Up A Light en de zaal vraagt om het Wilhelmus te zingen.

Zo begon het concert:

Hester Carvalho over de komst van Robbie Williams:

Als ten slotte Williams verschijnt, uit een hoge opening in het decor, waar hij met hulp van een staalkabel uitspringt, bereikt het gegil in de zaal het tienervolume. Williams, in slechts een hemdje over zijn getatoeëerde schouders, geeft zijn duivelse grijns ten beste, danst als een zwetende derwisj en schudt zijn heupen. Met enige zelfspot, want zo soepel gaat het zelfs bij hem niet meer. Hij speelt een soloset met eigen hits (Rock Dj, Angels, Feel)

Robbie Williams zweeft door de Arena tijdens Angels:

Ten slotte traden de vijf leden van Take That gezamenlijk op. Carvalho:

Daarna volgt de echte hereniging. De vijf mannen („We zijn nu een man band”, zegt Gary Barlow) zingen nieuwe hits als het dansbare Kidz en de oude successen Pray en Back For Good, uiteindelijk uitmondend in climax Relight My Fire, een volwassen dansfestijn met kinky danseressen.

Een muur van water met abseilende acrobaten tijdens The Flood:

Visueel spektakel tijdens het nummer Never Forget:

Recensies van het concert van Take That in de Arena:

Waar het eerste half uur, toen een Robbie-loos Take That een greep deed uit de twee platen die ze na hun comeback in 2006 opnamen, het publiek zich afwachtend opstelde, ontplofte het stadion haast toen Robbie Williams het podium betrad voor vijf van zijn grootste solo-hits. Zijn komst was hard nodig, want met nog meer zoete liedjes als Greatest Day en Patience was het in de ArenA uitgedraaid op een fiasco. (…) Prijzenswaardig dat Take That niet de nadruk wilde leggen op hun jaren negentig-repertoire, en zich echt als herboren wilde profileren, maar voorlopig hebben ze de hits van Robbie nog hard nodig. - Gijsbert Kamer op vk.nl

Tegen het einde aan wordt het concert gestript van alle franje en zingen de vijf met minimale instrumentale begeleiding een vluchtige medley van oude Take That-hits, alvorens de finale losbarst met nummers als Back For Good, Pray en Relight My Fire. Take That is in absolute topvorm, maar Robbie Williams steelt de show. - Pierre Oitmann op NU.nl

Lees vanmiddag in NRC Handelsblad in het artikel van Hester Carvalho hoe fans van het eerste uur het concert ervoeren. Of lees het artikel vanaf 16.00 uur in de digitale editie (alleen voor abonnees).