Harde klap voor Philips: -1,3 miljard

Technologiebedrijf Philips maakte gisteren een zwaar kwartaalverlies bekend.

Het bedrijf blijkt weinig innovatief met nieuwe consumentenelektronica.

Technologiebedrijf Philips heeft afgelopen kwartaal een verlies van 1,3 miljard euro geleden. De omzet is gedaald en het bedrijf moet de winstverwachting bijstellen. Nieuwe bezuinigingen van 500 miljoen euro zijn nodig, waarbij gedwongen ontslagen niet zijn uitgesloten.

Philips-topman Frans van Houten heeft dat gisteren bekendgemaakt. De vorige keer dat het concern zo diep in de rode cijfers belandde, was begin 2009. Toen leed het bedrijf 1,5 miljard euro verlies en schrapte de toenmalige topman Kleisterlee 6.000 banen. Philips komt veel moeizamer uit de financiële crisis dan aanvankelijk was gedacht. Afgelopen kwartaal daalde de omzet licht, tot 5,2 miljard euro. De medische tak (Healthcare) presteert goed, maar de divisies consumentenapparaten en licht hebben het moeilijk.

Van Houten zei dat Philips eerst snijdt in organisatorische kosten als ICT. Er lijken geen plannen te zijn voor weer een grote ontslagronde, maar Van Houten sluit banenverlies zeker niet uit: „Binnen drie maanden maken we meer details bekend, zodra er is overlegd met de vakbonden.”

Het technologiebedrijf kampt nog met een erfenis van voor de economische crisis. Uit een intern onderzoek blijkt dat een deel van de bedrijven die Philips voor 2009 kocht te hoog werd gewaardeerd. Dat zorgt nu voor een afwaardering van 1,4 miljard euro – de belangrijkste oorzaak van het verlies.

De afschrijving staat ook symbool voor het realisme dat de in april aangetreden Van Houten predikt. Samen met financieel directeur Ron Wirahadiraksa ging hij door de bedrijfsvoering. Afgelopen maand waarschuwde Philips al voor tegenvallende resultaten bij de divisies consumentenapparaten en licht.

Die waarschuwing was echter zo pessimistisch – de koers kelderde die dag met 13 procent – dat de uiteindelijke resultaten meevallen.

Van Houten nam eerder dit jaar al de ingrijpende beslissing om de productie van tv’s definitief af te stoten. De aankondiging zorgt voor veel onrust in winkels en groothandels en heeft ook een negatief effect op de andere audiovisuele producten, waarop Philips ook verlies lijdt. Ondanks historische uitvindingen als de audiocassette, de cd-speler en de dvd-technologie is Philips weinig innovatief op het gebied van consumentenelektronica. Daarentegen zijn de resultaten bij huishoudelijke apparaten, scheergerei en zogeheten wellness-artikelen wel goed.

Nu de grootste horde bij de consumentendivisie is genomen, richten Van Houten en Wirahadiraksa hun aandacht op het andere zorgenkind; de lichtdivisie. Daar hebben ze de leiding overgenomen van Rudy Provoost. Ze willen eerst zelf orde op zaken stellen, voordat ze een opvolger aanwijzen om de divisie te leiden. Philips kocht binnen korte tijd een reeks bedrijven die lamparmaturen produceren, maar die leveren nog te weinig op.