Zoeken naar een eigen signatuur

TENT reikte vrijdag prijzen uit voor de beste films van afstuderenden aan de kunstacademies. Het aanbod was zwak, hoewel voor het eerst studenten uit de hele Benelux meededen.

De meest hilarische film die vrijdagavond vertoond werd tijdens de jaarlijkse uitreiking van de TENT Academy Awards in Rotterdam was zonder twijfel De parel van ’87 van Quinten Leon. Het 37 minuten durende egodocument volgt de reis die de jonge Belgische kunstenaar maakte naar Stockholm, waar hij een bijdrage moest leveren aan een performance van een bevriende kunstenares. Een roadmovie die eindigt in een fiasco, omdat er nauwelijks publiek afkomt op de tergend slechte performance, en omdat de eigengereide en alcoholische Leon zijn reisgenoot zo tart dat die uiteindelijk besluit het vliegtuig terug te nemen.

Het is een documentaire zonder script of plot, die met al zijn jongensachtige bravoure doet denken aan de films van Erik van Lieshout. Quinten Leon studeerde er deze zomer mee af aan de Sint Lukas academie in Brussel. Nu won hij er de TENT Academy Awards voor Beste Buitenlandse Film mee. „Een gewaagde film”, zei juryvoorzitter Bart Rutten, „omdat deze de hedendaagse kunst een slechte naam bezorgt”. Waarop Leon direct toegaf dat hij vooraf geen idee had gehad waar de film over zou moeten gaan. „We hebben maar gewoon wat geïmproviseerd.”

De scouts van kunstruimte TENT hebben dit jaar voor het eerst ook eindexamenexposities van academies in België en Luxemburg bezocht op zoek naar jong talent. Desondanks is het aanbod aan afstudeerfilms op deze editie tamelijk zwak. Veel films zijn te pril, te braaf, te slecht gemonteerd, te pretentieus, te kitscherig, te langdradig. En te vaak doen ze denken aan alom bekende videowerken van kunstenaars als Bruce Nauman of Marina Abramovic.

Ook Bart Rutten constateerde namens de jury dat de mate van afwerking bij veel films nogal te wensen overliet. Als winnaar van de prijs voor beste Nederlandse afstudeerproject koos de jury daarom voor een film die „hoewel een beetje moralistisch”, in ieder geval uiterst zorgvuldig gemaakt en afgewerkt is: The Super Rope Sulution van Auke de Vries (St. Joost Academie Breda). In deze fraai getekende animatiefilm laat een luie man zich door een tellsellprogramma overhalen tot de aanschaf van een handig railsysteem waardoor hij zijn hele huishouden vanuit zijn stoel kan bedienen. Om vervolgens zo in de touwen verstrikt te raken dat hij geen kant meer op kan – gevangen in zijn eigen gadgets.

De publieksprijs ging naar de film Mandarijn van Sarah Bijlsma (ArtEZ Arnhem), een drieluik dat heen en weer springt tussen de levens van een Friese boer en een Chinese vrijgezel. De een verlangt na zeven zoons naar een dochter, de ander hoopt ooit een leuk meisje aan de haak te slaan. Een gekke combinatie misschien, maar er spreekt uit Bijlsma’s film in ieder geval een eigen signatuur en een origineel script – iets dat bij de andere genomineerde werken vaak ver te zoeken was.

De zestien genomineerde films zijn t/m 21 aug te zien in TENT, Rotterdam en van 24 aug t/m 25 sept in de Melkweg Mediaroom, Amsterdam. Inl: tentrotterdam.nl