Textielketen Zeeman dringt door tot catwalk

„Een luxe dameslabel, maar dan frank, Engels voor eerlijk en op de vrouw af.” Zo werd Frank, dat zaterdagmiddag debuteerde op Amsterdam Fashion Week, voor de show gepresenteerd. Pas aan het eind van die show bleek dat Frank een stunt was van textielketen Zeeman. Zes kledingstukken uit de collectie, waaronder ondergoed, een bolero en een truitje, zijn te koop via frankfashion.nl.

Zeer weinigen waren van tevoren op de hoogte. „Wij hadden ook geen flauw idee”, zegt Simone Sassmannshausen van Ganbaroo PR, dat voorafgaande aan de show de persberichten over Frank verspreidde. „Het concept sprak ons erg aan. High-end mode, goede prijzen en alleen online verkrijgbaar. Helemaal van deze tijd. We vonden het wel lastig dat we geen collectie te zien kregen, maar dat gebeurt wel vaker, omdat die vaak pas op het allerlaatste moment klaar is.”

Frank werd bedacht door Micha Schipper, voormalig marketingman van kasjmierlabel Repeat. De collectie, met avondkleding en trouwjurk, werd ontworpen door Frank Kungl, ooit hoofdontwerper van datzelfde merk. „Verpakking en perceptie is alles in de mode”, zegt Schipper. „Dit was de manier om te vertellen dat er goed uit zien niet duur hoeft te zijn, en dat je de kleren van Zeeman goed kunt combineren.”

„Het was natuurlijk best een ludiek idee”, zegt Bart Maussen , de eigenaar van Amsterdam Fashion Week. „Maar ik schrok wel van de collectie, er zaten draken van jurken tussen. Ik baal van alle tijd die ik heb gestoken in gesprekken met hen, die had ik liever besteed aan echt talent. En eigenlijk is de stunt niet gelukt, want de zaal was behoorlijk leeg, en er was helemaal geen pers op afgekomen.” Schipper: „Hier werd op Twitter meer over gesproken dan over de rest van de modeweek bij elkaar.”