Philips boekt verlies tweede kwartaal - verwacht geen verbetering

Productie van halogeenlampen in Turnhout. Foto Bloomberg/Jock Fistick

Technologiebedrijf Philips heeft afgelopen kwartaal een verlies van 1,3 miljard euro geleden. De omzet is gedaald en het bedrijf moet de winstverwachting bijstellen. Nieuwe bezuinigingen van 500 miljoen euro zijn nodig, waarbij gedwongen ontslagen niet zijn uitgesloten.

Philips-topman Frans van Houten heeft dat gisteren bekendgemaakt. De vorige keer dat het concern zo diep in de rode cijfers belandde, was begin 2009. Toen leed het bedrijf 1,5 miljard euro verlies en schrapte de toenmalige topman Kleisterlee 6.000 banen. Philips komt veel moeizamer uit de financiële crisis dan aanvankelijk was gedacht. Afgelopen kwartaal daalde de omzet licht, tot 5,2 miljard euro. De medische tak (Healthcare) presteert goed, maar de divisies consumentenapparaten en licht hebben het moeilijk.

Van Houten zei dat Philips eerst snijdt in organisatorische kosten als ICT. Er lijken geen plannen te zijn voor weer een grote ontslagronde, maar Van Houten sluit banenverlies zeker niet uit: “Binnen drie maanden maken we meer details bekend, zodra er is overlegd met de vakbonden.”

Het technologiebedrijf kampt nog met een erfenis van voor de economische crisis. Uit een intern onderzoek blijkt dat een deel van de bedrijven die Philips voor 2009 kocht te hoog werd gewaardeerd. Dat zorgt nu voor een afwaardering van 1,4 miljard euro – de belangrijkste oorzaak van het verlies.

Eind juni waarschuwde Philips al voor tegenvallende resultaten, door een vertraging van de vraag in met name West-Europa. Philips zegt nu op korte termijn geen noemenswaardige verbetering van de prestaties te voorzien, vanwege operationele risico’s en problemen en gezien het huidige ‘onzekere’ economisch klimaat.

Het eerste kwartaal van 2011 viel ook al tegen voor de elektronicafabrikant.

NRC-redacteur technologie Marc Hijink zegt dat het vooral een herwaardering is van eigen onderdelen na de komst van de nieuwe topman Frans van Houten.

“De nieuwe CEO is een financiële man die echt met de stofkam door het bedrijf gaat en constateert dat onderdelen blijkbaar minder winstgevend zijn dan gedacht. Het is geen rechtstreeks verlies maar een tegenvallende administratieve waardering. ‘Ons bedrijf is niet zo gezond als we dachten’, zegt Philips. De snelste manier om daar mee af te rekenen is een fors verlies nemen en van daaruit verder gaan. Vooral Lighting is op zich een goed draaiende tak, maar daarvan zegt het bedrijf nu dat de kosten wel erg hoog zijn.”