‘Austerlitz’ van Sebald krijgt muzikale en theatrale bewerking

Austerlitz, de cultroman van de Duits-Britse schrijver W.G. Sebald (1944-2001), blijft andere kunstenaars inspireren. Het Belgische ensemble Ictus brengt een muzikale en theatrale bewerking van Austerlitz, de roman uit 2001 die recent nog filmmaker Peter Krüger tot zijn docufilm ‘Antwerp Central’ bewoog.

‘Austerlitz’, dat komende 19 juli in Aix-en-Provence zijn wereldpremière beleeft, is een stuk van componist Jérôme Combier en scenograaf Pierre Nouvel. Het ensemble Ictus speelt de speciaal voor de voorstelling gecomponeerde muziek met klarinet, trombone, geprepareerde piano, fluit, altviool en cello.

Opvallend is dat het stuk opnieuw acteur Johan Leysen op het toneel brengt. Ook in de film van Krüger speelt Leysen een reiziger die voor de rondtrekkende Joodse Austerlitz kan staan. Combier en Nouvel hielden tijdens het creatieproces van de voorstelling de boeiende blog Looking for Sebald bij, waarin ze onder meer verslag doen van de reizen die ze naar de plaatsen uit Austerlitz ondernamen: de hal van het Centraal Station in Antwerpen, het industriegebied van Luik, Zeebrugge, Londen, Wales, Praag, Parijs…

Het project gaat volgens de makers over “het geheugen en de manier waarop het hand in hand gaat met het vergeten. Het gaat over rondreizen, tussen herinneren en vergeten maar ook langs vele talen (de twee mannen, de verteller en Austerlitz, praten met elkaar in het Frans en vervolgens in het Engels, terwijl het boek geschreven is in het Duits) en landen in Europa. Het is ook een reflectie over het toeval (de drijvende kracht achter de verschillende ontmoetingen tussen Sebald en Austerlitz), over lege ruimtes (in de steden waar Austerlitz verloren loopt), over de manier waarop levens en gebeurtenissen vervagen, over de passiviteit tegenover alles wat onontkoombaar is (de dood, oorlog, vergetelheid).”

Ook op het Edinburgh International Book Festival eind augustus staan interessante Sebald-evenementen op het programma.