Scotland Yard deed vier jaar lang niks met ‘niet bestaande’ bewijzen van het afluisterschandaal

Caption: The Times, Sun, Guardian, Financial Times, Independent, Daily Mail, and Daily Telegraph newspapers are displayed featuring an apology from News Corp chairman and chief executive officer Rupert Murdoch, in London July 16, 2011. "We are sorry," Rupert Murdoch said in British newspapers on Saturday, as News Corp tried to quell the uproar over a phone-hacking scandal that has shaken the company and claimed its top two newspaper executives. REUTERS/Suzanne Plunkett (BRITAIN - Tags: CRIME LAW BUSINESS POLITICS) In de Britse kranten van mediatycoon Rupert Murdoch werd vandaag een spijtbetuiging gepubliceerd voor het afluisterschandaal. Reuters / Suzanne Plunkett

Bewijs voor het afluisteren van bijna vierduizend Britse beroemdheden, politici, ambtenaren en andere slachtoffers door The News of the World (NoTW) was al sinds 2006 in het bezit van Scotland Yard, maar die deed er niets mee.

De ruim 11.000 pagina’s die het hoofdbureau van de Londense politie in handen had, zijn tot eind 2010 nooit onderzocht. Bovendien verzekerde Scotland Yard gedurende die periode dat er geen bewijzen waren dat journalisten van de inmiddels ter ziele gegane Britse tabloid voicemails hackten en afluisterden. Dat meldt The New York Times.

Al die tijd benadrukte Scotland Yard dat de arrestatie en veroordeling van een journalist en een privé-detective die betrokken waren bij het afluisteren van voicemails in 2006 een geïsoleerd incident was en dit niet grootschalig plaatsvond.

Scotland Yard wordt zelf onderzocht vanwege banden met NoTW

Pas in september 2010 heropende Scotland Yard het onderzoek naar de afluisterpraktijken van NoTW. ‘Operation Weeting’ zoals dit nieuwe onderzoek heet, heeft tot nu toe al geleid tot de arrestatie van negen journalisten en er worden meer arrestaties verwacht. Daarnaast worden nu ook politieagenten onderzocht die mogelijk omgekocht werden om gevoelige informatie naar journalisten te lekken over bijvoorbeeld beroemdheden of nabestaanden van gesneuvelde militairen.

Er loopt op dit moment bovendien een onderzoek naar de gang van zaken bij Scotland Yard zelf. Zo zouden politieagenten banden hebben onderhouden met journalisten van News International, het Britse bedrijf waaronder onder andere NoTW viel. Zo zou bijvoorbeeld het hoofd van contra-terrorisme, Andy Hayman, gelunched en gedineerd hebben met redacteuren van NoTW, terwijl zijn ondergeschikten het afluisterschandaal onderzochten. In 2007 verliet Hayman Scotland Yard en kreeg hij een column in The Sunday Times een zusterkrant van NoTW.

Het afluisterschandaal kostte NoTW het bestaan

Op 7 juli trok eigenaar en mediatycoon Rupert Murdoch de stekker uit NoTW naar aanleiding van een afluisterschandaal waarbij onder andere een medewerker in 2002 de telefoon van een 13-jarig meisje dat vermist werd ‘hackte’. Al in april werden twee journalisten van de krant in hechtenis genomen in verband met hun rol bij het afluisteren van enkele beroemde Britten. Daarnaast werd bekend dat berichten van slachtoffers van de aanslagen in Londen op 7 juli 2005 en nabestaanden van Britse militairen werden afgeluisterd. Volgens de Britse politie zouden mogelijk zo’n vierduizend mensen afgeluisterd zijn door de krant.

De kritiek op News of The World bereikte haar hoogtepunt toen ook nog eens bleek dat de krant de voicemail van het in 2002 vermiste meisje Milly Dowler hackte. Het feit dat naast beroemde Britten ook normale Britten niet veilig waren voor afluisterpraktijken was de druppel en de grote maatschappelijke verontwaardiging die daardoor ontstond, zette Murdoch ertoe de krant stop te zetten. Op dit moment doet een parlementaire commissie onderzoek naar het afluisterschandaal.