Zoeken naar het wow-effect

De 24-jarige Pauline van Dongen showt vanavond op de Amsterdam Fashion Week een jurk met houtflinters.

De erosie van landschappen brengt haar op ideeën.

De jurk van de toekomst is geweven van houtflinters. Modeontwerpster Pauline van Dongen drapeerde het flexibele materiaal golvend om het lichaam. Vanavond tijdens de Amsterdamse modeweek showt ze meer futuristische ontwerpen uit haar derde collectie, Kinetic Landscapes. „Nieuw materiaal daagt me uit, bijvoorbeeld om oplossingen te vinden voor de verwerking en constructie”, zegt de 24-jarige Van Dongen.

Je ziet het steeds vaker in de mode, ontwerpers die de lap stof laten liggen en experimenteren met onverwachte materialen en zo tot totaal nieuwe vormen komen. Iris van Herpen oogst momenteel veel succes met haar sciencefictionjurken van fijnmazig gaas uit de bouwmarkt. Ook vormt ze ijzeren paraplubaleinen om tot extreem opstaande kragen en even zo makkelijk tovert ze uit een 3D-printer een jurk die er uitziet als een skelet met botjes.

Pauline van Dongen is evenmin bang voor techniek en deinst niet terug voor laserprinters waarmee ze abstracte patronen in leren topjes ‘lasert’. Fijne kabeltjes omwikkeld met koraalkleurig gebreid koperdraad liggen een week voor de show klaar in haar atelier om verwerkt te worden tot een nieuw verrassend ontwerp. Het moet één van de showstukken van haar collectie worden. „Ik wil een fris beeld neerzetten voor mezelf, iets wat ik niet eerder heb gezien.”

Tot ongeveer haar tienertijd wilde Van Dongen dokter worden, net als haar vader. „Bètavakken als natuur- en scheikunde vond ik altijd leuk, en ik hou van onderzoek.”

Ze ontdekte dat ze de liefde voor onderzoek – bijvoorbeeld naar vorm – ook kwijt kan in modeontwerpen. De collectie Kinetic Landscapes is gebaseerd op onwezenlijke landschappen die zichzelf vormgeven onder invloed van weer en wind. Ter illustratie toont Van Dongen foto’s van door erosie aangetaste abstracte landschappen zoals The wave, een glooiende rotsformatie van zandsteen op de grens van het Amerikaanse Arizona en Utah. De golvende bovenkant van een trui, de uitsparing in een rugpand; lang hoef je niet te kijken naar Van Dongens ontwerpen om haar inspiratie terug te zien.

Of het ook fijn draagt, een jurk van gebreide koperdraden? „Uhm.” De golvende vormen blijven in tact, weet Van Dongen. Verder moet ze het antwoord schuldig blijven. Op een enkel stuk na, waaronder de gelaserde leren topjes uit haar vorige collectie, is haar werk nog niet verkocht. Maar draagbaarheid staat voorop, verzekert ze. Al is er zeker wat lef nodig om te verschijnen in zo’n jurk als een sculptuur. „Daar moeten mensen dan maar snel aan wennen”, zegt ze stellig.

Pauline van Dongen studeert in 2008 af aan de kunstacademie ArtEZ in Arnhem als modestudent. John Galliano, die tot dit voorjaar voor Dior de meest extravagante couture ontwierp, en Viktor & Rolf zijn tijdens haar studie voorbeelden voor haar. „Om het wow-effect”, legt ze uit. „Ik vind het mooi als mensen van mijn kleding zeggen, wow! Hoe heeft ze dat gedaan? “

In 2010 haalt ze haar master aan het Fashion Institute Arnhem. Vlak daarna wint ze met haar organische Morphogenesis-collectie in Italië de belangrijke Mittelmoda Fashion Award voor de meest creatieve collectie. Meteen daarna volgt een uitnodiging voor de Vancouver Fashion Week. Afgelopen vrijdag showde ze haar kleding in Rome, op de Nederlandse ambassade.

Lachend vertelt Van Dongen hoe ze ruim tien jaar geleden met haar vriendin modeontwerpen stuurde naar Chanel, Kenzo en Jean Paul Gaultier. Adressen haalden ze van de onderkant van parfumflesjes. „Het was kicken, we wilden weten of het goed was.” Natuurlijk kwamen de verkeerd geadresseerde brieven onbestelbaar terug.

En nu. Het gaat goed met Van Dongen, maar waar ze heel erg tegenaan loopt is de zakelijke kant. Van Dongen mag dan al wel vier collecties hebben gepresenteerd, ze weet dat er nog heel wat te leren valt. Het ontwerpproces met het zoeken naar ideeën en materiaal is het probleem niet. Maar wel de vertaalslag naar een commercieel product, en het in de winkel krijgen daarvan. Concessies doet ze eigenlijk liever niet. Vandaar dat ze vorige week in Londen solliciteerde naar een stageplek bij de beroemde Hussein Chalayan, de conceptuele ontwerper die nu exposeert in het Parijse Louvre.

„Ik vind het knap dat Chalayan conceptuele stukken maakt, en daarnaast een commerciële lijn in de winkel heeft hangen. Ik hoop daarvan te leren.” Volgende week hoort de in Nijmegen woonachtige Amsterdamse of ze voor een half jaar naar Londen mag verhuizen. „Ergens denk ik, ja waarom zou ik nu alles zo lekker loopt, kiezen voor een onderbreking. Maar aan de andere kant denk ik, ja nu kan het nog.”

Vier ontwerpen van Pauline van Dongen zijn tot 17 juli te zien bij Galerie Diana Stigter in Amsterdam.