Vrolijke jumpsuits naast fletse boho

De Amsterdam Fashion Week leidt een halfslachtig bestaan, met weinig buitenlandse inkopers en journalisten. Toch showden Tony Cohen en Truus en Riet Spijkers er hun voorjaarscollecties.

PHOTO © PETER STIGTER FILENAME IS DESIGNER NAME FALL/WINTER 2011

Amsterdam International Fashion Week is een ander soort modeweek dan die van Milaan, Parijs of New York. Het is niet vanzelfsprekend dat bekende labels uit eigen land er hun collecties tonen. De Nederlandse markt is voor de meeste merken te klein om van te kunnen bestaan, en er komen weinig buitenlandse inkopers en journalisten naar de modeweek. Of zoals Tony Cohen, de man achter vrouwenmodemerk Tony Cohen, ruim een jaar geleden zei: „Het is me te lokaal. In New York komt de hele wereldpers.”

Labels als Viktor & Rolf, Klavers van Engelen en Iris van Herpen laten zich op de Amsterdamse modeweek niet (meer) zien, maar Cohen is inmiddels van gedachten veranderd. De samenwerking met zijn Amerikaanse partner is na een zakelijk conflict stukgelopen, en in de VS is hij van 150 naar nul verkooppunten gegaan. En nu heeft Amsterdam, waar hij in januari voor het eerst showde, wel voordelen boven New York Fashion Week. „Amsterdam Fashion Week is vroeg in het inkoopseizoen, dus al mijn internationale klanten zien heel snel catwalkbeelden van mijn collectie”, zei hij gisteravond na afloop van de show van zijn eerste lijn in de Westergasfabriek. Zondagmiddag showt hij er ook zijn tweede, goedkopere collectie.

Cohens show, voor voorjaar 2012, was de hoofdact van de openingssoiree van de vijftiende editie van de Amsterdamse modeweek. Zo’n openingssoiree heb je niet op de grote modeweken; die beginnen gewoon, met een show. De start van Amsterdam Fashion Week is een compleet avondje uit: twee shows, met daartussendoor een lopend diner. Daardoor wordt er van vooral de tweede show wel iets verwacht – Nederlandse mode van een hoog niveau, op zijn minst.

Maar Cohen liet een fletse collectie zien. Witte, leverkleurige, zalmroze of fuchsia tops en jurkjes, opgebouwd uit asymmetrische lagen, stof met een strik of een brede riem in de taille. Broeken met wijd uitlopende pijpen in een geel-zwarte batikprint of van zilverlamé, hotpants met pailletten, lange fladderende jurken. Kleren in een op de jaren zeventig gebaseerde hippiestijl (boho) die zelden helemaal uit de mode is maar ook zelden actueel, en al helemaal niet in Cohens weinig energieke versie; hij had deze kleren ook vijf of tien jaar geleden kunnen laten zien.

Een aantal stukken was voorzien van een zachte bloemenprint en aan het begin van de catwalk stonden twee enorme boeketten. Cohen is een samenwerking aangegaan met model Frederique van der Wal, die een online bloemenhandel bestiert. Sinds gisteren is voor 49,95 euro een ‘Tony Cohen boeket’ te koop.

De eerste show van de avond werd verzorgd door Sis, de tweede lijn van Truus en Riet Spijkers. Hun eerste, Spijkers en Spijkers, showt de tweeling in Londen. Maar het goedkopere en minder opvallende Sis is vooral in Nederland een succes, en dus is Amsterdam Fashion Week daar een geschikt podium voor.

De show begon niet heel sterk: zwarte hotpants met een hemdje met een opdruk van zwemsters in jaren twintigstijl. De collectie was geïnspireerd door Marie ‘Zus’ Braun, in 1928 de allereerste Nederlandse Olympische zwemkampioen.

Maar gaandeweg werd het beter; mooi zittende broeken met wijde pijpen, losjes gesneden jasjes, een mouwloze jumpsuit in een vrolijk zigzagdessin en met een mooi detail in de taille, zomerjurken in drie kleuren katoen of een vrolijk, schuin dessin, sexy hotpantspakjes in de stijl van ouderwetse badpakken. Niks overdonderends, wel jong, fris en aanstekelijk.

Amsterdam Fashion Week is niet de enige organisatie die modeshows organiseert. Dinsdagavond was de vijfde editie van Boutyq, een door een haarverzorgingsmerk gesponsord evenement dat een „uniek podium wil bieden aan innovatieve ontwerpers”. Francisco van Benthum en Jeroen van Tuyl (Nederlandse mannenontwerpers die beiden een tijdlang in Parijs showden) lieten er hun zomercollecties voor 2012 zien, begeleid door de band Moke.

Van Benthum had smaakvolle, elegante zomerkleren in zwart, grijs, grijsblauw en camel. Een overhemd en een T-shirt hadden een mooie, oranje-blauwe ruitprint, die in een mannenmodeseizoen waarin ruiten een hoofdrol spelen best iets nadrukkelijker aanwezig had mogen zijn. Net iets spannender was de collectie van Van Tuyl: sensuele wikkelblouses, glanzende zwarte tops tot op de knie, mouwloze colberts. Broeken en pakken van glanzende, zilverkleurige stof weerkaatsten prachtig in de natgeregende tegels in de tuin waar de modellen liepen.

Meer op: www.nrc.nl/mode